Achterlamp: B&M D-Toplight plus

Specificaties:

StVZO goedkeurings no: K129, K130
Mass: 94 g (met ringetjes/moeren).
Grootte: 120,6 mm breedte, 54,9 mm hoogte, 47,0 mm dikte.
Lichtbron: een rode LED.
Montage: Op de achterdrager, er zijn 2 versies: 50 mm of 80 mm boutafstand (center tot center). De bouten zijn verzinkt, de moeren en ringetjes zijn van RVS (ik weet niet zeker of dat standaard bij de losse achterlamp wordt geleverd, want deze de achterlamp komt van een complete fiets).
Bedrading/connectoren: Er zijn 2 connectoren voor 2,8 mm vrouwelijke stekkers zoals gebruikelijk is bij tweeaderige bedrading voor achterlampen (zulke bedrading is kant en klaar te koop bij fietsenwinkels). Er zijn ook schroeven om tweeaderige kabels zonder stekkers vast te schroeven.
Overspannings beveiliging: Zener diode 7,8V
Prijs: ca. € 25,-

Plaatjes:


Plaatjes van het geproduceerde licht

Zie de pagina over camera instellingen voor meer informatie over de opstelling en instellingen om plaatjes te maken.

Projectie op de muur vanuit een hoek (wat laat zien hoeveel licht omhoog, naar voren en naar de zijkanten gestrooid wordt) [ F3.9 & F1.8 ]:



Projectie op de muur (dit laat het lichtpatroon zien):


Zichtbaarheid van de lamp bij allerlei hoeken (0°, 45°, 90°, 135°) [ 0,5m, zoom x3, F3.5, ISO80, 1/250s & 1/60s ]:





Vergelijking van achterlampen

Ervaringen

Irritant voor achteropkomend verkeer tot op welke afstand?: Minstens tot 5 m, test op langere afstanden nog niet gedaan.
Zichtbaarheid: Zeer klein oplichtend oppervlak aangezien het licht van de LED bijna rechtstreeks naar je toe komt. Hij geeft niet erg veel licht vergeleken met andere LED achterlampen zoals de Flat plus. Zeer irritant voor fietsers die achter je rijden.
Zichtbaarheid door reflectie: Wordt nog getest.
Gemak om aan te sluiten: Goed, zowel voor losse draden als voor 2,8 mm stekkers.

Ontwerp- en dus beoordelings criteria voor achterlampen

Zie Achterlampen: Theorie.

Conclusie

Een klein lichtgevend oppervlak geeft slechts een redlijke zichtbaarheid, en hij is zeer irritant voor fietsers die je volgen, vandaar: Niet aangeraden.

Voor e-post ga naar de email pagina