Achterlamp: B&M Toplight flat plus

Specificaties:

StVZO goedkeurings no: K514
Massa: 70 g (met ringetjes/moeren). Wanneer je de inzetstukjes gebruikt aan de achterkant om de lamp met 80 mm boutafstand te gebruiken, wordt hij enkele grammen zwaarder...
Grootte: 110 mm breedte, 52,6 mm hoogte, 20,7 mm dikte.
Lichtbron: een rode LED.
Montage: Op de achterdrager, 50 mm of 80 mm bout afstand (center tot center) met inzetstukjes voor de 80 mm afstand (dit houdt in dat je die na verloop van tijd kan kwijtraken; als je dan de lamp op een drager met 80 mm gaatsafstand wil monteren kan dat niet meer...).
Constructie: Plastic, beuizing kan niet geopend worden
Bedrading/connectoren:Er zijn 2 connectoren voor 2,8 mm vrouwelijke stekkers zoals gebruikelijk is bij tweeaderige bedrading voor achterlampen (zulke bedrading is kant en klaar te koop bij fietsenwinkels).
Prijs: ca. € 12,-

Plaatjes:


Plaatjes van het geproduceerde licht

Zie de pagina over camera instellingen voor meer informatie over de opstelling en instellingen om plaatjes te maken.

Projectie op de muur vanuit een hoek (wat laat zien hoeveel licht omhoog, naar voren en naar de zijkanten gestrooid wordt) [ F3.9 & F1.8 ]:



Projectie op de muur (dit laat het lichtpatroon zien):


Zichtbaarheid van de lamp bij allerlei hoeken (0°, 45°, 90°, 135°) [ 0,5m, zoom x3, F3.5, ISO80, 1/250s & 1/60s ]:







Vergelijking van achterlampen

Vergelijken van lichtbundels

Zie ook de pagina met alle lichtbundels van achterlampen.

Ervaringen

Ik heb deze achterlamp enkele jaren gebruikt, sinds korte tijd nadat hij op de markt kwam. Het licht is een zeer felle puntbron in het midden afkomstig van de LED, het licht is niet diffuus verspreid over een groter oppervlak. De lamp is dan ook zeer irritant voor achterliggers. Het zorgt ook voor een tamelijk slechte zichtbaarheid vergeleken met lampen zoals de flat S plus, de line plus en de H-track.

Nog iets wat je op moet letten is dat deze achterlamp geen behoorlijk overspanningsbeveiliging ingebouwd heeft die langdurig blijft werken. In de instructies staat dat als de koplamp defect is (welke een overspanningsbeveiliging ingebouwd zou moeten hebben), dan zou je moeten stoppen met fietsen aangezien de achterlamp dan maar een korte tijd blijft werken. Al met al zou ik deze lamp niet meer kopen. De Flat S plus maar vooral de Toplight line plus zijn beter.

Wat betreft grootte en massa: Het is verbazingwekkend dat deze achterlamp ongeveer even zwaar is als de veel grotere Basta Ray!

Irritant voor achteropkomend verkeer tot op welke afstand?: ≥25m afstand
Zichtbaarheid: Slecht
Zichtbaarheid door reflectie: Wordt nog getest.
Gemak om aan te sluiten: Goed voor 2,8 mm stekkers.

Ontwerp- en dus beoordelings criteria voor achterlampen

Zie Achterlampen: Theorie.

Conclusie

Klein lichtgevend oppervlak geeft slechts een redelijke zichtbaarheid, en hij is zeer irritant voor achterliggers, vandaar: Niet aanbevolen.

Voor e-post ga naar de email pagina