Achterlamp: B&M Toplight flat S plus

Specificaties:

StVZO goedkeurings no: K514 + K602
Massa: 70 g (met moeren). Wanneer je de inzetstukjes gebruikt aan de achterkant om de lamp met 80 mm boutafstand te gebruiken, wordt hij enkele grammen zwaarder...
Grootte: 110 mm breedte, 52,6 mm hoogte, 20,5 mm dikte.
Lichtbron: 1 rode LED.
Montage: Op de achterdrager, 50 mm of 80 mm boutafstand (center tot center) met inzetstukjes voor de 80 mm afstand (dit houdt in dat je die na verloop van tijd kan kwijtraken; als je dan de lamp op een drager met 80 mm gaatsafstand wil monteren kan dat niet meer...).
Bedrading/connectoren: Er zijn 2 connectoren voor 2,8 mm vrouwelijke stekkers zoals gebruikelijk is bij tweeaderige bedrading voor achterlampen (zulke bedrading is kant en klaar te koop bij fietsenwinkels).
Prijs: ca. € 16,-

Plaatjes:



Plaatjes van het geproduceerde licht

Zie de pagina over camera instellingen voor meer informatie over de opstelling en instellingen om plaatjes te maken.

Projectie op de muur vanuit een hoek (wat laat zien hoeveel licht omhoog, naar voren en naar de zijkanten gestrooid wordt) [ F3.9 & F1.8 ]:



Projectie op de muur (dit laat het lichtpatroon zien):


Zichtbaarheid van de lamp bij allerlei hoeken (0°, 45°, 90°, 135°) [ 0.5m, zoom x3, F3.5, ISO80, 1/250s & 1/60s ]:







Vergelijking van achterlampen

Ervaringen

Breed verlichtte lamp met een felle puntbron in het midden afkomstig van de LED, het licht is niet diffuus verspreid over een groter oppervlak. De lamp is dan ook zeer irritant voor achterliggers. Beter dan de Flat plus, maar nog steeds een slechte lamp vanwege de irritatie voor overige weggebruikers.

Deze achterlamp heeft i.t.t. zijn voorganger, de flat plus, een fatsoenlijke overspanningsbeveiliging ingebouwd die langdurig blijft werken. Dus als de koplamp defect is (welke normaliter een overspanningsbeveiliging ingebouwd heeft), dan kun je gewoon doorfietsen.

Wat betreft grootte en massa: Het is verbazingwekkend dat deze achterlamp ongeveer even zwaar is als de veel grotere Basta Ray!

Irritant voor achteropkomend verkeer tot op welke afstand?: ≈12m
Zichtbaarheid: Verassend genoeg tamelijk slecht in de lange afstands zichtbaarheidstest, net als de Flat plus
Zichtbaarheid door reflectie: Wordt nog getest.
Gemak om aan te sluiten:Goed voor 2,8 mm stekkers.

Ontwerp- en dus beoordelings criteria voor achterlampen

Zie Achterlampen: Theorie.

Conclusie

Irritant voor achterliggers, zichtbaarheid is niet eens geweldig, en dus: Niet aanbevolen.

Voor e-post ga naar de email pagina