Achterlamp: B&M Toplight line plus

Specificaties:

StVZO goedkeurings no: K659 (op de reflector) + K658 + K751
Massa: 52 g (met borgmoeren).
Grootte: 93,5 mm breedte, 44,7 mm hoogte, 16,8 mm dikte.
Lichtbron: 2 rode LEDs.
Montage: Op de achterdrager, 50 mm boutafstand (80 mm is ook verkrijgbaar).
Kabelverbinding/connectoren: Er zijn 2 connectoren voor 2,8 mm vrouwelijke stekkers zoals gebruikelijk is bij tweeaderige bedrading voor achterlampen (zulke bedrading is kant en klaar te koop bij fietsenwinkels). Je kunt ook draden ontdoen van isolatie en die in de behuizing klemmen met een hendeltje.
Constructie: Plastic, behuizing kan niet geopend worden, met uit stekende gegalvaniseerde bouten en RVS borgmoeren.

Prijs: ca. € 25,-

Plaatjes:


Plaatjes van het geproduceerde licht

Zie de pagina over camera instellingen voor meer informatie over de opstelling en instellingen om plaatjes te maken.

Projectie op de muur vanuit een hoek (wat laat zien hoeveel licht omhoog, naar voren en naar de zijkanten gestrooid wordt) [ F3.9 & F1.8 ]:



Projectie op de muur (dit laat het lichtpatroon zien):


Zichtbaarheid van de lamp bij allerlei hoeken (0°, 45°, 90°, 135°) [ 0,5m, zoom x3, F3.5, ISO80, 1/250s & 1/60s ]:





Vergelijking van achterlampen

Ervaringen

Een breed verlicht oppervlak, of dat nou een echt totaal verlicht oppervlak is of een pseudo-oppervlak gecreeerd met lijntjes lijkt me niet zo veel uit te maken. Ik ga nog wel tests doen om te kijken of het uitmaakt, bv. voor het inschatten van de afstand. Wat opmerkelijk is, is dat de Toplight line plus niet irritant is, geen sterretjes in je ogn op korte afstand van de lamp, in tegenstelling tot de Toplight flat plus en de Toplight flat S plus. Dit is mijn favouriete B&M achterlamp.

Op de achterkant kun je een kleine rood stukje plastic zien wat een schakelaar bedient waarmee je het standlicht uitschakelt. Het doel hiervan is te zorgen dat de fiets minder opvalt en om dezelfde reden hebben nieuwere versies van de Cyo dit ook. Ik betwijfel of dit zinvol is. Standlicht is niet iets nieuws, vele fietsen hebben dat, al jaren voor de introductie van de Line plus.

Dit is in feite de luxere versie van de Flat S plus: Geen losse rommel (bevestigings stukjes of spul om kabels vast te zetten) en wat kleiner/lichter. Ik weet niet waarom deze lamp zo duur is. Waarom kan B&M niet stoppen met de productie van de flat plus/flat s plus en de miljoenen versies waarin die gemaakt worden en de Line plus verkopen tegen de prijs van de flat s plus?

Irritant voor achteropkomend verkeer tot op welke afstand?: Helemaal niet irritant...
Zichtbaarheid: Goed.
Zichtbaarheid door reflectie: Wordt nog getest.
Gemak om aan te sluiten: Zeer goed voor zowel blanke draden (met een hendeltje) als 2,8mm stekkers.

Bij meten aan 6V gelijkspanning was de stroom slechts ca. 20mA. Dit moet ik nog aan een wisselspannings bron testen want 20mA is niet StVZO conform (het minimum volgens StVZO is 0,3W bij 6V, oftewel 50mA).

Ontwerp- en dus beoordelings criteria voor achterlampen

Zie Achterlampen: Theorie.

Conclusie

Voor de prijs waar deze achterlamp wordt verkocht, zouden de bouten van RVS moeten zijn.

Dit is mijn favoriete B&M achterlamp, en ook de beste achterlamp die ik tot nu toe (midden juli 2011) heb gezien. Aanbevolen.

N.B: Ik hoorde van 2 mensen dat het standlicht van hun Line plus het niet meer deed vanwege een slecht contact. Daarna vond ik meerdere berichten over dit probleem op wat Duitse websites. Dit soort dingen kun je zelf niet repareren want de lamp is niet open te maken zonder hem te beschadigen.

Voor e-post ga naar de email pagina