Achterlamp: B&M Toplight mini plus

Specificaties:

StVZO goedkeurings no: K659 (op de reflector) + K798
Massa: 34 g (met schroeven).
Grootte: 94,8 mm breedte, 37,8 mm hoogte, 17,0 mm dikte.
Lichtbron: 2 rode LEDs.
Montage: Op de achterdrager, 50 mm of 80 mm boutafstand.
Kabelverbinding/connectoren: Er zijn 2 connectoren voor 2,8 mm vrouwelijke stekkers zoals gebruikelijk is bij tweeaderige bedrading voor achterlampen (zulke bedrading is kant en klaar te koop bij fietsenwinkels).
Constructie: Plastic, montage met 2 RVS schroeven die je in de gaten op 50 mm of 80 mm kunt schroeven.

Prijs: ca. € 20,-

Plaatjes:


Plaatjes van het geproduceerde licht

Zie de pagina over camera instellingen voor meer informatie over de opstelling en instellingen om plaatjes te maken.

Projectie op de muur vanuit een hoek (wat laat zien hoeveel licht omhoog, naar voren en naar de zijkanten gestrooid wordt) [ F3.9 & F1.8 ]:



Projectie op de muur (dit laat het lichtpatroon zien):


Zichtbaarheid van de lamp bij allerlei hoeken (0°, 45°, 90°, 135°) [ 0,5m, zoom x3, F3.5, ISO80, 1/250s & 1/60s ]:





Vergelijking van achterlampen

Ervaringen

Op de hoofdpagina schreef ik voordat ik de lamp in mijn handen kreeg:

Als de LED/LEDs in dat uitstekende doorzichtige gedeelte erboven zitten, dan zal dit wel weer een irrittante lamp met puntbron zijn... Zichtbaarheid zal in dat geval waarschijnlijk ook matig zijn.

En natuurlijk, zoals ik al verwachtte, schijnt één van de LEDs rechtstreeks in een kegel naar achteren wat niet alleen irritant is, ik kan het zelfs asociaal noemen. De andere LED schijnt in de reflector, vergelijkbaar met de Plateo maar in de Plateo is het veel beter gedaan zodanig dat de hele reflector behoorlijk uniform oplicht.

B&M behoort te weten dat deze achterlampen irritant zijn, ze behoren te weten dat het onmogelijk is de afstand in te schatten vanwege de puntbron. Mijn zus bezocht recent enkele kennissen (ca. 12 sep.) die brommer rijden. Ze hadden het er over dat fietsachterlampen met een puntbron heel irritant waren omdat ze de afstand tot de fietser totaal niet konden inschatten! Ik ben echt niet de enige die dit soort dingen opvalt, en B&M hoort dit ook te weten.

Irritant voor achteropkomend verkeer tot op welke afstand?: Geschat ≥25 m (wordt nog getest)
Zichtbaarheid: Goed.
Zichtbaarheid door reflectie: Wordt nog getest.
Gemak om aan te sluiten: Goed voor 2,8mm stekkers, er is geen aansluitmogelijkheid voor losse draden.

Bij meten aan 6V gelijkspanning was de stroom slechts ca. 16 mA. Dit moet ik nog aan een wisselspannings bron testen want 16 mA is niet conform StVZO (het minimum volgens StVZO is 0,3W bij 6V, oftewel 50mA).

Ontwerp- en dus beoordelings criteria voor achterlampen

Zie Achterlampen: Theorie.

Conclusie

18 gram gewichtsbesparing (vgl. met een Toplight line plus) vind ik niet interessant, de LED achter de reflector is in orde (ik moet nog wat tests doen om te zien hoe effectief dat is) maar B&M verdient alweer een paar schoppen onder hun konten voor de 2e LED die rechtstreeks in een kegel in de ogen van achteropkomend verkeer schijnt. Dit is slecht, en dat horen ze te weten.

Niet aanbevolen.


Post script

Deze lamp heeft een ontwerp prijs ifdesign: B&M Toplight Mini plus maar wat is zoiets waard als de functie ervan in de beoordeling niet eens meegenomen wordt? Dit doet me denken aan de verkiezingen van 'Fiets van het jaar'. Fabrikanten sturen een fiets in, betalen de commissie, en er wordt uit die fietsen gekozen. Andere goede fietsen worden dus nooit fiets van het jaar. Het is geen commissie die alle fietsen bekijkt die verkocht worden in NL en de interessantste eruit pikt... Dit is een goed onderwerp voor mijn toekomstige 'sprookjes' pagina!

Voor e-post ga naar de email pagina