Achterlamp: Herrmans H-track

Specificaties:

StVZO goedkeurings no: K778
Massa: 58 g (met moeren).
Grootte: 96,5 mm breedte, 59,9 mm hoogte, 19,8 mm dikte.
Lichtbron: 3 rode 5mm LEDs.
Montage: Op de achterdrager, 50 mm boutafstand (80 mm is ook verkrijgbaar).
Bedrading/connectoren: Er zijn 2 connectoren voor 2,8 mm vrouwelijke stekkers zoals gebruikt bij standaard dubbelpolige bedrading die je kan kopen bij een fietsenwinkel.
Constructie: Plastic, met RVS bouten die er uit steken (mooi!) en RVS moeren.

Prijs: ca. € 15,-

Plaatjes:



Plaatjes van het geproduceerde licht

Zie de pagina over camera instellingen voor meer informatie over de opstelling en instellingen om plaatjes te maken.

Projectie op de muur vanuit een hoek (wat laat zien hoeveel licht omhoog, naar voren en naar de zijkanten gestrooid wordt) [ F3.9 & F1.8 ]:


Projectie op de muur (dit laat het lichtpatroon zien):


Zichtbaarheid van de lamp bij allerlei hoeken (0°, 45°, 90°, 135°) [ 0,5m, zoom x3, F3.5, ISO80, 1/250s & 1/60s ]:







Vergelijking van achterlampen

Ervaringen

Ring van licht vergelijkbaar in stijl met B&M's Toplight line plus. Pretiiger dan de Toplight flat plus voor achteropkomend verkeer. De ring van licht geeft veel licht en uitstekende zichtbaarheid, de beste van alle tot nu toe getsette achterlampen (dit schreef ik voordat ik de Philips Lumring en Spanninga Brasa had getest) wanneer je alle richtingen meeneemt (dus niet alleen recht naar achteren). Het licht van de LED schijnt grotendeels rechtstreeks als een bijna-puntbron vanaf midden-boven naar achteren in de ogen van achteropkomend verkeer. Dat is jammer want het is niet nodig voor zichtbaarheid, maakt het inschatten van afstand moeilijk en is zeer irritant voor dat achteropkomende verkeer.

Irritant voor achteropkomend verkeer tot op welke afstand?: ≥25m
Zichtbaarheid: Goed
Zichtbaarheid door reflectie: Wordt nog getest.
Gemak om aan te sluiten: Goed voor 2,8mm stekkers, er is geen andere aansluitmogelijkheid.

2012-12-8: A contact in Taiwan mentioned that he thought the H-track is pretty good there in city traffic (better than the Philips Lumiring) where the traffic is almost like that in Vietnam (lots of scooters). More on this soon.

Ontwerp- en dus beoordelings criteria voor achterlampen

Zie Achterlampen: Theorie.

Conclusie

De H-track is een goed concept met een ring van licht om de reflector wat een groot verlicht oppervlak geeft, maar het rechtstreekse veel te felle licht van de LED verpest de lamp. Niet aangeraden.

Voor e-post ga naar de email pagina