Achterlamp: Spanninga Brasa

Ik ben bezig met een test van de versie op batterijen omdat de dynamo versie nog steeds niet leverbaar was bij mijn leverancier.

Specifications:

Massa: 135 g (batterij versie met 2 AA batterijen, kartelringen en moeren).
Grootte: 116,4 mm breedte, 60,7 mm hoogte, 44,0 mm dikte.
Lichtbron: 1 rode LED.
Montage: Op de achterdrager, 50 mm/80 mm boutafstand, om te zetten.
Kabelverbinding/connectoren: Dynamo version: There are 2 connectors for 2.8 mm female plugs as used on standard double strand wires you can buy from a bike shop. Anything else?
Constructie: Plastic, behuizing kan gedeeltelijk worden geopend, met uitstekende zwarte bouten, gegalvaniseerde kartelringen en moeren.

Prijs: ca. € 20,-

Plaatjes:


Plaatjes van het geproduceerde licht

Zie de pagina over camera instellingen voor meer informatie over de opstelling en instellingen om plaatjes te maken.

Projectie op de muur vanuit een hoek (wat laat zien hoeveel licht omhoog, naar voren en naar de zijkanten gestrooid wordt) [ F3.9 & F1.8 ]:


Projectie op de muur (dit laat het lichtpatroon zien):


Zichtbaarheid van de lamp bij allerlei hoeken (0°, 45°, 90°, 135°) [ 0,5m, zoom x3, F3.5, ISO80, 1/250s & 1/60s ]:





Vergelijking van achterlampen

Ervaringen

Getest sinds: 2012-2-24

Op de hoofdpagina schreef ik:

Spanninga Brasa (met meer licht naar de zijkant, maar ongelofelijk lelijk).
25-1-2012: Ik kon de dynamo versie nog niet te pakken krijgen maar ik ben er aardig zeker van dat ik deze lamp vandaag op een fiets zag, en ik vond dat de lijnen van licht te fel waren en ook had ik het idee dat het er op leek dat er 2 puntbronnen van licht waren, dus geen goede gelijkmatige verdeling van het licht. Als dit inderdaad de Brasa was (ik denk niet dat er andere gelijksoortige lampen zijn), dan betekent dit alweer een slechte achterlamp.

Toen ik de lamp utprobeerde zag niet de 2 puntbronnen, maar toen ik wat naar achteren ging zag ik wat ik toen zag: De lijnen geven de indruk van 2 puntbronnen aangezien de helderheid op iedere positie varieert met de hoek (ietwat van boven van ca. 5m ver bv.) zodat de helderheid van de lijnen toeneemt hoe meer je naar de naar de buitenste 'lichtlijnen' kijkt. Dit zijn geen puntbronnen van direct licht van de LED, maar het licht in het midden is dat wel. Dit kan wat irritant zijn hoewel het bij lange niet zo slecht is als bij veel andere achterlampen. het lijkt er niet op dat de Brasa (bijna) gecollimeerd licht heeft zoals de Lumiring, dus ik neem aan dat de lange afstandszichtbaarheid niet zo goed zal zijn. Dit moet ik nog testen.

De lijnen van licht gaan de hoek rond en dat zou een betere zijdelingse zichtbaarheid moeten geven dan andere achterlampen. Ik vergeleek dit rechtstreeks met de Philips Lumiring en het was duidelijk dat de Brasa niet beter zichtbaar is. Ik heb wat zij aan zij plaatjes gemaakt die ook duidelijk laten zien dat de Lumiring beter is.

Wat betreft de batterij versie: De aan-uit knop vereist nogal wat kracht, te veel naar mijn smaak, tenminste bij het doen van tests met de losse lamp. Misschien is dit geen probleem als de lamp op de fiets gemonteerd is.

Een lange afstandstest ga ik uiteindelijk niet doen omdat deze lamp toch niet een van de beste lampen is, en hij me niet genoeg interesseert om hem te houden tot ik weer een lange afstandstest kan doen (op zin vroegst begin of midden maart 2013). Ik heb de lamp daarom naar een vriend heb gestuurd zodat hij hem eens kan bekijken.

Ontwerp- en dus beoordelings criteria voor achterlampen

Zie Achterlampen: Theorie.

Conclusie

zijdelingse zichtbaarheid is nogal beperkt ondanks Spanninga's poging het licht de hoek rond te laten gaan. Het licht van de LED in het midden is enigszins irritant en zichtbaarheid naar achteren is niet opmerkelijk vergeleken met de beste LED achterlampen. hoe hij eruitziet spreekt me ook niet aan. Ik zie niets echt slechts maar ook niets echt interessants in deze lamp.

Voor e-post ga naar de email pagina