Achterlamp: Spanninga Lineo

Specificaties:


StVZO goedkeurings no: K917
Massa: 71 g (met kartelringen en moeren).
Grootte: 113,0 mm breedte, 54,5 mm hoogte, 31,8 mm dikte.
Lichtbron: 2 rode LEDs.
Montage: Op het de achterdrager.
Kabelverbinding/connectoren: Klemconnector voor 2 aderige kabel, en zonder dat stukje plastic geschikt voor 2,8mm stekkers. Handige gekoppeld maar je kan wel dat stukje plastic kwijtraken.
Constructie: Plastic, behuizing kan geopend worden, met zwarte bouten en moeren, gegalvaniseerde kartelringen.

Prijs: ca. € 18,-

Plaatjes:



Plaatjes van het geproduceerde licht

Zie de pagina over camera instellingen voor meer informatie over de opstelling en instellingen om plaatjes te maken.

Projectie op de muur vanuit een hoek (wat laat zien hoeveel licht omhoog, naar voren en naar de zijkanten gestrooid wordt) [ F3.9 & F1.8 ]:


Projectie op de muur (dit laat het lichtpatroon zien):


Zichtbaarheid van de lamp bij allerlei hoeken (0°, 45°, 90°, 135°) [ 0,5m, zoom x3, F3.5, ISO80, 1/250s & 1/60s ]:





Vergelijking van achterlampen

Ervaringen

Deze lamp lijkt behoorlijk goed wat betreft de zichtbaarheid, hoewel het van de zijkant niet zo denderend is. De LEDs schijnen in optica die het licht distribueren wat daarna door het naar achteren gerichtte deel naar buiten komt. Dat is mat gemaakt wat er voor zorgt dat er geen probleem met te hoge luminantie is...

Behoorlijk goed! Ondanks de hoge intensiteit krijg je (en in gebruik: het achteropkomend verkeer) dus geen sterretjes in je ogen. De optica produceert ook een bijna gecollimeerd deel in de lichbundel dat behoorlijk sterk is. Dat zorgt voor een goede zichtbaarheid op alle afstanden. Dit zou wel eens de best zichtbare achterlamp kunnen zijn. Meer over deze lamp volgt na een langafstandstest.

Bij vergelijking was de Lineo minder irritant dan de Plateo (puntbron van licht), maar de intensiteit is wel erg hoog, ik denk vergelijkbaar met de remlichten van een auto. Dit zou goed kunnen zijn voor plaatsen waar je extra veiligheid nodig hebt zoals Taiwan, voor Nederland is de intensiteit te hoog. Het oplichtende oppervlak is nog steeds behoorlijk klein, en dat is wat de ontwerpers het eerste zouden moeten vergroten, met een normale intensiteit (vergelijkbaar met de gewone achterlampen van een auto).

De 2 delen van licht zouden er voor kunnen zorgen dat achteropkomend verkeer de afstand beter in kan schatten.

Meer over deze zaken na een langeafstandstest met allerlei achterlampen.

Zie de middelbare afstandstest van achterlampen van 2013-2-21 die interessante resultaten gaf en liet zien dat de 2 oplichtende delen van de Lineo niet afgezonderd genoeg zijn vanwege de hoge luminantie.

Langeafstandstest volgt in maart.

Conclusie

Volgt nog.

Voor e-post ga naar de email pagina