Vergelijking van achterlampen

Stroom opname:


Volgens StVZO mag een achterlamp maximaal 0,6W + 20% opnemen, dus 0,72W wat bij 6V een stroom van 0,120A geeft. Het minimum is 0,6W -50% oftewel 0,3W wat bij 6V een stroom van 0,050A geeft.

Stroom opname van achterlampen (bij 6V gelijkspanning, test met 6 Veff wisselspanning komt nog)
Achterlamp: Stroom bij aansluiten: Stroom na enkele minuten:
Lampen met 0,6W gloeilamp
(Spanninga SP 15, oude Basta Ray, etc.)
ca. 100 mA ca. 100 mA
Spanninga: SPX, batterij versie (3V) 5 mA 5 mA
Spanninga: Pixeo > 120 mA 27 mA
Axa: Go > 75 mA 47 mA
B&M: D-Toplight plus >150 mA 30 mA
B&M: Flat plus >90 mA 48 mA
B&M: Flat S plus >100 mA 60 mA
B&M: Line plus > 70 mA 20 mA
Herrmans: H-track >100 mA 64 mA
Basta: Riff steady 80 mA 47 mA
Spanninga: Plateo xds 75 mA 25 mA
B&M: Mini plus 16 mA 16 mA
Philips: Lumiring 52 mA (maar een latere versie 190mA! zie verderop) 14 mA (is dit veranderd?)
Philips: Lumiring, batterij versie (3V) 39 mA 39 mA
Basta: Ray LED 65 mA 65 mA
Axa: Spark steady > 100 mA 51 mA
B&M: Toplight line brake plus > 86 mA 10 mA
Spanninga: Brasa, batterij versie (3V) 26 mA 26 mA
Spanninga: Lineo > 85 mA 42 mA
Philips: Lightring 53 mA 53 mA
Philips: Lightring, batterij versie (3V) 41 mA 41 mA
B&M: Secula > 115mA 70 mA
Sigma: Stereo (2.6V NiMH) 20 mA 24 mA

Verscheidene achterlampen hebben een te laag vermogen, maar misschien wordt het vermogen groter als ze op een wisselstroombron worden aangesloten, dat zal ik nog nagaan. Indien niet dan zijn ze niet StVZO-conform, en dan heeft de keurende instantie bijna zeker gekeken naar de hoeveelheid geproduceerd licht en ze daarom toch goedgekeurd. De Philips Lumiring heeft een stroomopname die wel enige tijd boven de geeiste 50mA blijft.

Update 2014-3-4: I got a report from a reader that his Lumiring takes quite a lot more power than what I measured, starting at ca. 190mA. I assumed it meant the standlight charging circuit has been changed and this seems correct: In my early version (week 36 of 2011) it stays lit for about 2.5 seconds after I had connected it to the 6V power supply for 20 seconds, and in his taillamp this duration is longer.

Toevoeging 2012-1-24: Op de Philips fietsverlichtingsdag vroeg ik hiernaar en er bleek dat de minimale stroomopname geen harde eis is, er wordt in feite niet naar gekeken als de lamp maar genoeg licht produceert.

Zichtbaarheid op allerlei afstanden

Langeafstandstests 1 & 2 van achterlampen (2011-8-18 + 2011-11-29)

De eerste test deed ik 's nachts 2011-8-18, in regen, fietsend vanaf 100m naar de achterlamp toe. De 2e test in de nacht van 2011-11-29 deed ik met de Toplicht Line plus, (de beste van de eerste test), de Philips Saferide Lumiring, en de Basta Ray LED. In deze laatste test deed ik 3 dingen: van 100m naar de lamp fietsen, van 100m naar de lamp lopen, en een vergelijking van de zichtbaarheid van de Line plus en de Lumiring door ze tegelijk te laten branden en dan vanaf 150m naar deze 2 lampen te fietsen.

Doel 1: Kijken hoe goed zichtbaar ze zijn, zowel normaal, en in geval van achterlampen met een irritant felle puntbron, een plaatje waarbij die puntbron afgedekt is met zwart plakband (nog te doen: of halfdoorzichtig plakband wat het licht meer diffuus en gelijkmatig verdeeld maakt) om te kijken hoe veel of weinig die puntbron bijdraagt aan de zichtbaarheid.

Doel 2: Het verschil tussen lijntjes techniek en een oplichtend vlak bekijken in de praktijk wat betreft zichbaarheid en de mogelijkheid de afstand in te schatten, dus een vergelijking van de Line plus en de Plateo xds. De laatste met geblokkeerde puntbron (nog te doen: of meer diffuus/minder fel gemaakte puntbron).

Impressies rijdend vanaf 100 m afstand naar een achterlamp
Achterlamp Zichtbaarheid Afstand inschatting (word je verblind door een puntbron?)
Spanniga 15 Verassend goed! Ik zou zeggen minstens even goed als iedere andere achterlamp behalve de Line plus. Moeilijk, de lamp is te klein.
Basta Ray Niet getest (de Spanninga 15 is is bijna gelijkwaardig, en het regende ;-)). Niet getest.
D-Toplight plus Niet getest vanwege de regen en omdat ik al de gelijksoortige flat plus getest had (die heeft ook een puntbron) Niet getest, maar dit is met zekerheid onmogelijk vanwege de puntbron van licht
Toplight flat plus Slecht! Onmogelijk door de puntbron. Schatten van de afstand op kleine afstand is ook bijna onmogelijk zelfs als de fietser op andere manier zichtbaar is, omdat de puntbron op korte afstand gevaarlijk verblindend is.
Toplight flat S plus (linetec) Verassend genoeg ook tamelijk slecht! De lichtlijnen helpen hier helemaal niet, de reden is niet me nog niet duidelijk. Zeer moeilijk.
Toplight line plus (linetec) Zeer goed van 100m tot 0m, en niet irritant. Nou ja, te fel misschien. De Spanninga 15 is eigenlijk prettiger om er achter te rijden en bijna even goed zichtbaar... Moeilijk
Herrmans' H-track Redelijk. Met het rechtstreekse licht van de LED geblokkeerd is de zichtbaarheid is een stuk minder. Het lijkt er op dat niet genoeg licht horizontaal naar achteren gaat en als ik het plaatje van de projectie op de muur nog eens bekijk, lijkt dit het te bevestigen. De line plus is beter zichtbaar op iedere afstand. Moeilijk
Basta Riff steady Redelijk, maar minder goed dan de H-track. Ik vond deze lamp niet fel genoeg op 100m om een test te doen waarbij het rechtstreekse licht van de LED geblokkeerd wordt. Moeilijk
Spanninga Plateo xds Redelijk, maar minder goed dan de H-track. Met het rechtstreekse licht van de LED geblokkeerd, is deze achterlamp zeer donker (maar nog steeds zichtbaar op 100m) wat betekent dat niet genoeg licht gaat naar het oplichten van de reflector. Onmogelijk door de puntbron die veel sterker is dan het licht komend van de grote reflector. Schatten van de afstand op kleine afstand is ook bijna onmogelijk zelfs als de fietser op andere manier zichtbaar is, omdat de puntbron op korte afstand gevaarlijk verblindend is.
Toplight mini plus Niet getest, ongetwijfeld matig omdat er geen optisch element is dat het licht verspreid/bundelt. Niet getest, maar dit is met zekerheid onmogelijk vanwege de puntbron van licht
Philips saferide taillamp Uitstekend van 100m tot 0m, en niet irritant. Moeilijk maar op kortere afstand heb je wel het idee een echt ding te zien, i.p.v. alleen een fel licht zoals met de Line plus. Het diffuse licht en het relatief grote lichtgevende oppervlak (alleen de Plateo is beter maar daar wordt dit verpest door de puntbron) doen hun werk naar behoren.
Basta Ray LED Uitstekend van 100m tot 0m, maar te fel op korte afstand. Onmogelijk door de puntbron, het licht wordt ook te fel op korte afstand wat achteropkomend verkeer (vooral andere fietsers) hindert.

Conclusie:

Zichtbaarheid: De Spanninga 15 met 0,6W lampje is verassend goed, en ik vind hem beter zichtbaar dan alle LED achterlampen behalve de Toplight line plus (directe vergelijking met de Lumiring nog niet gedaan). De Spanninga 15 heeft een meer gelijkmatige lichtverdeling over een redelijk oppervlak wat die lamp prettiger maakt voor achteropkomend verkeer bij bijna gelijke zichtbaarheid, en is dus al met al nog steeds een heel goede achterlamp, veel beter dan ik dacht voor ik deze test deed (vanwege de muur- en hoek projectie resultaten). Dit betekent waarschijnlijk dat alle achterlampen met gloeilamp behoorlijk goed zijn, veel beter dan je zou verwachten... Zijdelingse zichtbaarheidstest (wat een automobilist komend naar een kruispunt ziet) moet ik nog wel doen...

Afstand inschatten: Ik denk dat dit niet goed mogelijk is zelfs met de Line plus. De Lumiring is iets beter, vooral op korte afstand. De heel sterke puntbron in de Plateo maakt het inschatten van afstand daarbij zo ongeveer onmogelijk. Het afdekken van de puntbron geeft een bijna perfecte achterlamp, waarmee het schatten van de afstand beter gaat dan met welke andere achterlamp ook. Het enige probleem is dan dat de Plateo in dat geval tamelijk weinig licht geeft. Wat ik al eerder schreef werd bevestigd: De Plateo had met wat kleine veranderingen een fantastische achterlamp kunnen zijn, in plaats van een slechte. Ik zal nog een test met de Plateo met wit plakband doen om de puntbron wat af te zwakken en te kijken hoe het dan zit.

Middelbare afstandstest 1 van achterlampen (2013-2-21)

Nog te vertalen naar NL:

21-2-2013: Medium distance taillamp test with a few new taillamps:

The maximum distance to the taillamps was ca. 35m, walking away from them and back again to see what you can see of their shape, whether distance estimating is possible etc. This was with some light from streetlamps not too far away, so this test is a test of what it's like when encountering such taillamps in a city.

Part 1: SP15-2013, SP15 (1988), Lightring, Axa Go

Axa Go: The luminance problem becomes clear in that I could not differentiate the lightring from the Go (mounted about 10 cm apart) except at very close range. This does not indicate the Go is better, but that it blinds you... It means motorists can't see what else there is beside the light, not even other lights, so they can't estimate the width of the cyclist...

The SP15-2013's beam colour is way too diluted, not red enough. It's probably not bad enough to make a motorist or other road user think it's a yellow headlamp, but I don't like this at all.

There is not much difference in visibility between these lamps up to the relatively short distance of 35m.

From this test already it's clear the Axa Go is rubbish, and the SP15-2013 is not good because of the light colour.

Part 2: Brasa, SP15-2013, SP15 (1988), Lightring, Lumiring

Up to the distance tested the Lightring and Lumiring are equally visible, The Lumiring and Lightrings shapes can clearly be identified as such, and distance estimates are possible best with the Lumiring.

The Brasa has a point source, but it's not strong enough to really annoy. But the lines are also not outstanding in any respect. The sideways visibility of this lamp is despite the light lines going round the corner, worse than that of the Lumiring as I had tested long ago already, which means that I don't see the point of this lamp. The Lumiring is way better and the Line plus is also better. The Brasa is also quite ugly.

The Lumiring and Lightring are very well visible, both in amount of light that you experience, and in the smoothness of the beam.

The SP15s are not as well visible at this short distance of up to 35 m due to the small size of the emitting source. Whether the Lightring is as visible as the SP15s and the Lumiring at 100m and more is an interesting question, but I can only test that in about 3 weeks...

Part 3. Lineo, Lightring, Lumiring

The Lineo is bright, too bright. The high luminance, though it doesn't give stars in your eyes and doesn't blind you, is an issue in another way which becomes clear in that it's hard to make out that there are 2 sections of light (left & right) until you get close enough (I would say about 15 m), so the luminance is a spoiling factor. The 2 sections of light could have been a help in letting traffic get a distance estimate, but with this intensity it doesn't work. Also the lightoutput that you experience is not as smooth as the Lumiring, which is clearly an oval which is well visible and which can be identified as an oval up to a long distance.

If the Lineo were driven at a lower power, and if the light were distributed over a bigger surface, with more distance between left/right illuminated sections, it would be much better.

Langeafstandstest 3 van achterlampen (2013-10-9)

Long distance comparison of the Sigma Stereo, Philips Lumiring & Philips Lightring: I cycled towards them several times from ca. 300m, lights positioned at about 1m and another at near road level. This height difference didn't matter much in visibility... The Lumiring is best for close distance (not annoying, gives the feel of a solid object) and for long distance works just as well as the others, with very low power consumption, which shows the superiority of the optics and concept. The Sigma stereo also has a almost collimated section of light in the beam like the Lumiring which gives it long distance visibility with little power used. The lightring is perhaps a little better on winding roads (out of the direction of the 'almost collimated' part of the beams which go straight to the rear in a narrow cone, of the Lumiring and the Stereo) but the Lumiring is good enough. Do you really need to be seen further than say 200-300m if the road is meandering? It seems to me not, but if you have experience in such situations, and have some suggestions, let me know.

Conclusie (updated 2013-10-9)

The Lumiring is still on top. The Lineo is perhaps equal to the Line plus or a bit better? The Lineo is probably the best for areas with lots of light pollution and/or chaotic traffic.

TODO: I still need to compare the Lineo against the Lumiring in a ca. 300m distance test for a final verdict on how visible the Lineo is at long distances and give the final verdict on the Lineo. This will come hopefully soon.

Voor e-post ga naar de email pagina