Acxing: Go go shine dynamo

Getest: sinds 3 maart 2012

Ik noemde de Acxing Go Go Shine dynamo al op de pagina met mijn beoordeling van de Sunup DS. Om allerlei redenen ben ik er nu meer geïnteresseerd in geraakt, vandaar deze test.

Specificaties:

Massa: 150 g (met schroeven and plastic beugel voor de voorvork, er is ook een stalen beugel voor montage op cantilever/v-brake nokken).
Grootte: 41 mm breedte, 98 mm hoogte (zonder montage beugel), 24 mm dikte.
Kabels/connectoren: Vaste dubbeladerige kabel.
Constructie: Plastic, rubber wieltje, plastic beugel voor montage op de voorvork met rubber vulstukken, stalen beugel, ik denk voor montage op cantilever/v-brake nokken hoewel het niet echt lijkt te passen qua maat op mijn fiets, hmm....

Zelf te onderhouden: Nee.
Prijs: ? (informatie over verkooppunten volgt nog)

Plaatjes:

Deze dynamo draait net als de niet meer verkrijgbare lightspin onbelast een tijdje door als je hem een zwieper geeft. Volgens de pagina van Acxing is het enige verschil met een gewone dynamo dat de draden van de spoel om plastic i.p.v. staal gewonden zijn. Ik ben benieuwd naar de efficientie en het leverbare vermogen. Maar eerst ervaringen met een gewone koplamp/achterlamp.

Ik heb de dynamo getest met een Edelux als koplamp. Het eerste wat me opviel, na jaren alleen nog maar naafdynamo's te hebben gebruikt, is het lawaai van het wieltje op de band, dit is irritant! Het tweede probleem is dat als er een onregelmatigheid in de band is, of een kleine slag in het wiel, je meteen het probleem krijgt dat de dynamo daar slipt. Ik heb de dynamo nog niet in de regen gebruikt, maar zelfs als hij dan niet slipt, dan zijn naafdynamo's zoveel prettiger in gebruik dat ik niet terug zou willen naar een band dynamo, ondanks mogelijke trillingen in het stuur.

Nog te vertalen naar NL:

I tried mounting it on the rear stainstay and that didn't work due to the shape and that the wheel doesn't have a large enough distance to the housing, and the housing touches the tyre/rim when trying to set it such that the wheel rolls on the tyre with enough force. The way it rotates is also an issue in this regard (2 often used methods are this one where the dynamo pivots such that the wheel changes the angle with the tyre, and the second is where the dynamo wheel stays at the same angle to the tyre but moves closer to it).

I was thinking about some more tests in the rain etc, but I gave up after this inability to run on the rear chainstay.

Voor e-post ga naar de email pagina