Renak Enparlite

De Renak Enparlite heb ik sinds 2008 genoemd op deze website met de sterke en minder sterke punten, in het gedeelte over magneet sterkte in dynamo's en in de bespreking van de SON 28, maar ik ben er nooit aan toe gekomen er een uit te proberen... Ik zal hier in iets meer detail gaan. Er zijn 2 interessante zaken aan deze dynamo:

  1. Hij kan helemaal uitgeschakeld (ontkoppeld) worden.
  2. Hij gebruikt tandwielen om de dynamo zelf te versnellen t.o.v. de tamelijk lage rotatie snelheid van de naaf. Dit betekent dat je geen flikkerend licht hebt en als het goed is zijn er dan ook geen merkbare laagfrequente trillingen in het stuur...

Dit geeft ook minpunten:

  1. Lawaai van de tandwielen.
  2. Geen automatische aan/uit.

De efficientie wordt ook wat verlaagd door de tandwielen, maar hoeveel dat scheelt in de totale efficentie van de dynamo zelf weet ik niet. De nieuwste versie uit 2010 heeft volgens Renak een rendement van meer dan 50% bij de StVZO meetpunten, dus nauwelijks minder dan de SON28 en Shimano DH-3N80. Ze zijn momenteel alleen verkrijgbaar in een 36 spaak versie, met een overspanningsbeveiliging. Als die overspanningsbeveiliging ingebouwd is betekent dat dat je geen 3 LED koplamp (met de LEDs in serie) kan gebruiken met deze naaf. De prijs is ongeveer € 120,-.

Het lijkt me wel interessant deze naaf te testen, maar alleen als de overspanningsbeveiliging verwijderd kan worden of als hij zonder die overspanningsbeveiliging geleverd kan worden.

Wat betreft sommige oude versies van de Renak Enparlite: Er waren berichten (intussen vele jaren geleden) dat deze naaf onbetrouwbaar was: De tandwielen konden blijkbaar beschadigd worden (vroegtijdige slijtage? Of bij hoge snelheid?), maar wat duidelijk wordt bij nader lezen is dat deze problemen werden veroorzaakt door de verkoop van exemplaren uit een experimentele productie bij een fabrikant die de dynamo in grotere aantallen zou gaan fabriceren, en die dus eigenlijk niet voor verkoop maar voor testdoeleinden bestemd waren. De banden met die fabrikant zijn blijkbaar verbroken, en de Renak Enparlite lijkt, behalve die experimentele reeks die niet verkocht had moeten worden, een handgemaakt product te zijn dat nog steeds gemaakt wordt. Voor meer informatie zei: http://www.utopia-velo.de/UT_Mess.a4d?Nr=13454&Code=forum (in het Duits).

Specificaties:
Massa: ?
Zelf te onderhouden: ?


Hartelijk dank aan Martin Dupont voor een beschrijving van zijn ervaringen met deze dynamo!

What I like in the Renak Enparlite hub-dynamo:

- No drag when clutch is not engaged.
- Very compact and unconspicuous hub-dynamo: At first sight most people think that it is some kind of standard hub (it helps prevent theft).
- Lightweight (the manufacturer claims 440 gram)
- Fairly reliable and robust (but most other hub-dynamos are very reliable, too)
- Good after-sales service...
- No slip (just like any other hub-dynamo)
- If necessary, inner parts can be replaced without any need to unlace the hub shell. Some tool and some mechanical know-how is needed though (I slightly damaged my hub when attempting to open it).

What I don't like in the Renak Enparlite hub-dynamo:

- Low efficiency when clutch is engaged (comparable with a bottle dynamo).
- Noisy when clutch is engaged. This is no problem in urban environment but is annoying when attempting to enjoy hearing or observing wildlife at night in the countryside.
- Clutch lever is hard to operate. As far as I know, this issue has been addressed and solved in the year 2005 but some older units remained in stock. I received mine in December 2007!
- Small, non standard electric connector that is not meant to be reused if the electric cable has to be replaced for some reason. Competitors like Schmidt (standard Faston connectors) or Shimano (re-usable connector) are better.
- Gears are subject to wear. So far mine are still O.K. though. My friend who owns another Renak Enparlite unit has no problem either.
- Although the manufacturer says it would be O.K., I do not recommend using that dynamo with small wheels because its gears would wear faster, noise would be louder, efficiency would be worse. Besides, as far as I know the Renak Enparlite hub-dynamo is available only in 36-spokes version, i.e. not best for small wheels.

Voor e-post ga naar de email pagina