Sanyo NH-H27 naafdynamo

Specificaties:

Naafdynamo
ca. €30
ca. 567 g.
28 polen, met aarde op de as. Lagers: Wentellagerblok (kogellagers in vaste houder).
Mogelijk, ik heb de naaf slechts gedeeltelijk gedemonteerd.

Plaatjes:

Sanyo NH-H27 hub dynamo Sanyo NH-H27 hub dynamo built into a wheel Bicycle with wheel with Sanyo NH-H27 hub dynamo and lots of plugs
Het laatste plaatje laat de connectoren zien die ik gebruik voor testen van lampen en naafdynamo's. Ik kan dit aansluiten op een Shimano of Sanyo naafdynamo wat me dezelfde aansluitingen geeft voor de koplamp als een Schmidt naafdynamo (4,8 mm mannelijk).

Deze naafdynamo/wiel heb ik van Charles Tsai/Intelligent design cycles gekregen om te testen.

Ervaringen

Ik heb deze naaf getest sinds midden augustus 2010: dd 21 oktober 2010 had ik hem ca. 1700 km gebruikt in een fiets die ik altijd buiten laat staan en waarmee ik in alle weersomstadigheden fiets. De dynamo krijgt dus voldoende regen te zien...

Ik telde de stabiele posities en naast iedere stabiele positie (28 stuks) zit een iets minder stabiele, dus 56 redelijk stabiele posities in totaal (stabiele positie betekent: naar de volgende gaan vereist kracht om de kracht van de magneten te overwinnen). De Shimano DH-3N80 heeft dit niet.

De lampconnector lijkt op die van Shimano, maar het systeem van Shimano is wat mooier omdat dat het verwijderen van de connector toelaat (bv. om het wiel uit de fiets te halen en de band te vervangen) met kleinere kans dat de draden los komen uit de connector.

Na testen tijdens meerdere ritten: Er is een klein verschil met de Shimano naafdynamo, maar er zijn waarschijnlijk geen 2x28 polen, wat een verklaring had kunnen zijn voor het grote aantal stabiele posities van de naaf, aangezien de trillingen starten bij ongeveer dezelfde snelheid als bij de DH-3N80, ca. 20-21 km/h. Bij de Sanyo beginnen de trillingen iets eerder lijkt het, ca. 19 km/h, en ze eindigen zeker eerder bij 25 km/h (vs. 27-28 km/h bij de Shimano DH-3N80). Bij hogere snelheden loopt de NH-H27 prima, tot ca. 42 km/h getest en daar had ik met de Edelux geen sterke trillingen in het stuur. Ik weet nog niet of de naaf een probleem met sterke trillingen heeft bij hoge snelheden zoals de Shimano dat heeft. Met de 3-voudige XP-G LED lamp starten/eindigen de trillingen ook bij 19-25 km/h, en bij ca. 38 km/h beginnen ze weer (niet vervelend, maar wel merkbaar). Wat er bij hogere snelheden gebeurt weet ik nog niet.

N.B. De Sanyo naafdynamo's hebben niet dezelfde interna als de Shimano naafdynamo's, wat op een aantal plaatsen wel beweerd wordt. De mensen van Sanyo vertelden iemand die over hun dynamo's meer informatie zocht dat hun naafdynamo's beter zijn dan die van Shimano... (ik moet nog eens vragen in welk opzicht ze beter zijn)

Conclusie (voorlopig, totdat ik een test bij ca. 50 km/h gedaan heb)

Mij bevalt hij wat beter dan de Shimano DH-3N80 omdat de trillingen iets eerder verdwenen zijn, bij 25 km/h (i.p.v. 27-28 km/h). Voor mij betekent dat dat ik meestal zonder trillingen in het stuur kan fietsen met licht aan.

Opmerkingen

1: 50 km/h is misschien niet een snelheid die je in NL vaak bereikt, maar de oplettende lezer weet dat ik me met deze website niet op Nederlanders richt. Bijvoorbeeld in Engeland en Duitsland is het veel minder vlak, en met een redelijk heuveltje zit je bij de afdaling zo op 50 km/h. Maar ook in NL zijn snelheden van 40 km/h en meer onder de juiste omstandigheden (=wat met wind mee, en met flink flink mee kun je best 50 km/h halen zonder extreme moeite) geen probleem. Verder zijn sterke trillingen bij hoge snelheid natuurlijk ongewenst omdat je bij zulke snelheden geen afleiding kunt gebruiken.

2: Ik heb vernomen dat vanwege vroegere ervaringen, Sanyo geen schijfrem versie van hun naafdynamo's gaat maken... En verder staat Sanyo geen internetverkopen toe (behalve mogelijk een gewone winkel die wat verstuurt). Dat is m.i. een grote fout...

3 (augustus 2011): Het lijkt er op dat de NH-H27 niet aan StVZO voldoet wat betreft geleverd vermogen: Gezien tests met dynamo drivers lijkt het er op dat de NH-H27 bijna een 2,4W dynamo is... Ik merkte geen (te) laag vermogen op bij lage snelheid (zie mijn beoordeling van de SD-8 voor een beschrijving over de consequenties daarvan) maar misschien zit hij tussen een 2,4W en 3,0W dynamo in. Dit zal ik nog gaan testen op de StVZO manier met weerstanden. De mensen van Sanyo zeggen wel dat hun dynamo de gevraagde 3V bij 5 km/h bereikt wat al met al suggereert dat het geleverde vermogen bij lage snelheid beter is dan de SP 2.4W. Een kleiner geleverd vermogen betekent minder sterke trillingen dus het voordeel dat de Sanyo heeft t.o.v. Shimano lijkt hier het gevolg van te zijn.

Ik heb tests gedaan met een 3x XM-L aangesloten op de speciale dynamo driver. Dit met de Sanyo NH-H27 en enkele SP en Shimano naven. Het resultaat is duidelijk: een stuk lager vermogen, maar de SP SD-8 naafdynamo voor kleine wielen levert nog een stuk minder vermogen, zie hier.

4 (20-8-2013): Nog te vertalen naar NL: I had a problem with no power output, and taking of the plastic caps, I then unscrewed the nut, then took off a ring, then a ring that's recessed into plastic which was corroded somewhat on the outside but even worse on the inside...
corrosion of connection of earth of Sanyo NH-H27
So there was no contact from that galvanised steel ring to the brass ring that's one of the 2 connectors. The brass ring with is connected to one of the poles of the dynamo ('earth') which is on the dynamo axle, so this corrosion caused the problem. I cleaned it and put grease around it all and inside the connector before putting the plastic caps back on. And it worked again... Perhaps not just water but also galvanic corrosion (2 different metals touching each other), made the corrosion happen quickly?

Voor e-post ga naar de email pagina