Shimano DH-3N80 naafdynamo

Specificaties:

Massa: ?
Constructie: 28 polen, met aarde op de as. Conus lagers
Zelf te onderhouden: Ja.
Prijs: Vanaf ca. €70

Plaatjes:

Schimano DH-3N80 naafdynamo (groot plaatje 1) Schimano DH-3N80 naafdynamo (groot plaatje 2)

Ervaringen

Getest: Najaar 2008 t.m. augustus 2010, ca. 15000 km (minstens 5000 km met licht aan) in alle weersomstandigheden, gebruikt in een fiets die bijna altijd buiten staat, dus de naaf heeft voldoende regen meegemaakt, verder heb ik ook in de sneeuw ermee gereden. De lagers zijn nog steeds perfect (voor zover ik het kan beoordelen zonder de naaf uitelkaar te halen), ik voel geen speling.

Met licht uit: Ik merk niets van de naaf, geen trillingen in het stuur.

Met licht aan: Een lichte vibratie in het stuur bij ca. 22 km/h zoals bij de SON28 (maar veel minder sterk dan bij de SON28), maar bij lagere snelheid merk ik eigenlijk niets hiervan, en bij hogere snelheden wordt het minder tot het bij ca. 27-28 km/h bijna verdwenen is. De naaf ziet er mooi uit en alhoewel ik platte 2,8 of 4,8 mm stekkers mooier zou vinden, is de gebruikte methode in orde.

Pluspunten: Werkt onder alle omstandigheden, geen onderhoud nodig, rendement is ongeveer gelijk aan dat van de SON28. Naaf ziet er mooi uit.

Minpunten: Lichte vibraties in stuur, enigszins flikkerend licht bij lage snelheden (zeg 5 km/h, dit hebben bijna alle naafdynamo's), maar de vibraties zijn een stuk minder dan bij de SON28, en het flikkeren lijkt vreemd genoeg ook wat minder te zijn. Van 26 naar 28 polen is niet genoeg om dit verschil te verklaren (Ik denk dat dit door de constructie komt, de magneet sterkte en effectieve inductie afstand, oftewel, hoe scherp de piek in de stroom leverantie is; Ik zal het eens bekijken). Met het licht uit is er eigenlijk niets aan trillingen te voelen, dit in tegenstelling tot de SON28 waarmee ik zelfs met licht uit een heel lichte trilling kon voelen. Of de trillingen een probleem zijn (voelbaar zijn) hangt wel van de gebruikte fiets af; vooral van de resonantie frequentie van de voorvork + wiel (inclusief band), en de massa van wiel met band (rotatie energie/traagheid). Ik heb getest met een tamelijk zware oude stalen voorvork. Met een koolstof vezel of titanium voorvork zal het vibratie probleem een stuk minder zijn denk ik.

N.B.: Vanaf ca. 45 km/h met verlichting aan, geeft de dynamo sterke trillingen in het voorwiel, sterker dan de SON28. Dit heb ik tijdens verschillende ritten gemerkt maar aangezien deze snelheden niet vaak voorkomen zijn de trillingen bij lagere snelheid i.h.a. van groter belang om tussen dynamo's te kiezen.

Conclusie

Uitstekende naafdynamo, goedkoper en bij snelheden lager dan 45 km/h minder trillingen in het stuur dan met de SON 28.

Voor e-post ga naar de email pagina