B&M IQ Cyo RT (= Cyo Nahfeld met daglicht lampjes)

Getest: 17 nov. - 6 dec. 2010

Ik ben nooit een fan van de Cyo geweest om technische redenen, en alleen de Cyo-R (Nahfeld = dichtbij het voorwiel al licht) leek me toen ik met deze fietsverlichtingspagina(s) begon enigszins zinvol vanwege het licht dichtbij het voorwiel. Wat me ook niet beviel is dat B&M maar liefst 4 verschillende versies van de standaard en Nahfeld versies maakte, en sinds augustus 2010 5, met de versies met daglicht lampjes, dus 10 versies van de Cyo in totaal, wat ik belachelijk vind en wat ook verwarrend is als je moet gaan kijken welk type je precies moet bestellen. In augustus 2010 heb ik de Philips LED bike light getest, en die gaf zo'n enorme sprong voorwaarts in bruikbaar licht, ondanks een niet al te grote toename in licht vergeleken met een Edelux, dat ik erover begon te denken de Cyo Nahfeld te testen om te kijken hoeveel donkerder die zou zijn... Vandaar deze test van de Nahfeld versie van de Cyo, en om meteen de daglicht lampjes te testen heb ik de Cyo-RT getest. U kan nu zien hoe goed of slecht deze koplamp is:

Specificaties:

B&M IQ Cyo RT packaging

Massa: ca.109 g.
Grootte: breedte: ca. 51 mm, hoogte: ca. 65 mm (zonder lamphaak), lengte: ca. 66 mm.
LED: Cree XR-E koel wit
Aan/uit: Met de grote draaiknop aan de achterkant kan de lamp aan, uit of op automatisch gezet worden.
Prijs: €95,-

Plaatjes:

Gemonteerd op een fiets:

B&M IQ Cyo RT mounted on bike, front view B&M IQ Cyo mounted on bike, side view B&M IQ Cyo mounted on bike, top/rear view

De Cyo RT is de versie met daglicht lampjes van de Cyo Nahfeld (Cyo met licht dichtbij het voorwiel). Deze daglicht lampjes bestaan uit 4 kleine LEDs onder de reflector.

Ik vond de Cyo's altijd tamelijk lelijk, maar de Cyo RT valt wel mee. Ik ben niet zo dol op het algemene Cyo ontwerp: De behuizing is platsic, waaruit een aluminium koeler voor de LED uitsteekt. Er is wel een voordeel van een deels plastic behuizing, dat bespaart gewicht. De lamphouder is gemaakt van RVS, met een RVS torx bout/moer die in elkaar draaien (een torx sleutel is inbegrepen). Torx laat meer kracht toe, en wordt ook wel gebruikt om diefstal te voorkomen omdat niet iedereen torx sleutels heeft liggen, maar reken hier niet op: Een torx bout kan (indien niet al te vast gedraaid) met een gewone schroevendraaier van de juiste maat (dat wil zeggen: die er precies in past) gewoon losgedraaid worden... De lens van deze lamp laat wel licht omhoog gaan, maar de aluminium koeler steekt iets uit over de lens zodat dat licht niet rechtstreeks in je ogen schijnt.

Ervaringen:

De lichtbundel heeft een vreemde trapezium vorm, die ik wel al eerder op een forum gezien had, maar ik dacht dat dat was veroorzaakt door de lamp te laag te richten, wat een soortgelijk effect geeft als wanneer je een lichtbundel tegen de wand laat komen, dat laat niet de bundel zien die je tijdens het fietsen op de grond ziet. Maar dat was het niet. De lichtbundel zoals getoond op Busch & Müller's website is ook niet precies wat ik zie, of door hoe hun opname gemaakt is lijkt het er niet op, want de lichtbundel die ik zie, divergeert meer (wordt breder) op langere afstand, met behoorlijk scherpe hoeken. Deze vorm van de lichtbundel bevalt me totaal niet!

Ik heb hierover met iemand gepraat die wat interessante opmerkingen maakte over de vorm van de lichtbundel bij lampen thuis, en dat je aandacht getrokken zou worden door de vorm als een lamp bv. een driehoekige lichtbundel richting het plafond zou hebben. Dus het zou kunnen dat die scherpe hoeken in de lichtbundel van de Cyo een groot probleem zijn, en een deel van de reden voor mijn irritatie over die lichtbundel omdat mijn aandacht vaak gaat naar hoe ver bv. de linker hoek van de lichtbundel zich bevindt aan de linkerkant van de weg of in het groen naast de weg, etc. Dus na er wat meer over nagedacht te hebben lijkt het mij waarschijnlijk dat één probleem met de Cyo-R die scherpe hoeken in de lichtbundel zijn, een ander is de felle hotspot in het midden die ook aandacht trekt.

Ik had al eerder opmerkingen op forums gezien over de Cyo, dat deze lampen een gevoel geven alsof je gevangen zit in een tunnel van licht (hier nog wat voorbeelden een jaar na mijn beoordeling van de Cyo RT van mensen die dit ook vinden: recente berichten op rad-forum.de (in het Duits)), en na mijn ervaringen met de Cyo RT kon ik dit goed begrijpen. Wat niet zomaar duidelijk is tenzij ze veel hebt nagedacht over en/of ervaring hebt met allerlei vormen van lichtbundels, is dat het ontbreken van artefacten (lichtvlekken buiten de hoofdlichtbundel) buiten het trapzium dat de Cyo R/RT oplicht, meehelpt aan dit gevoel. Artefacten zoals de oude versie van de Edelux heeft, en zoals de Philips SLD heeft, zijn niet noodzakelijk een slechte zaak. Ze helpen het gevoel te voorkomen dat je gevangen zit in een tunnel van licht. De enige lichtbundels waar dit niet aan de orde is, zijn brede lichtbundels. Voorbeelden zijn de E3-pro-StVZO, en in accu lampen de QL-269. Als de Philips LBL geen artefacten zou hebben, zou dat niet veel uitmaken vanwege de brede en lange lichtbundel.

De lichtbundel is tamelijk donker vergeleken met andere lampen (Edelux, Philips SLD, Trelock LS885). De Trelock LS885 lijkt me feller en ondanks de patronen in diens lichtbundel geef ik daar de voorkeur aan. De lichtbundel van de Cyo RT (die dezelfde lichtbundel heeft als de Cyo-Nahfeld, i.e. Cyo met licht dichtbij het voorwiel) is zoals ik al noemde niet erg gelijkmatig, er is een tamelijk felle hotspot in het midden (ruwe schatting, ca. 8 m van het voorwiel) die me niet opgevallen was op B&M's website. Bij nadere bestudering is die op hun plaatje wel te zien, maar is nogal verdekt in dat plaatje in de tunnel, omdat dat genomen is met gedeeltelijk natte ondergrond... Mijn aandacht gaat tijdens het rijden telkens naar die fel verlichte plek en waar de scherpe hoeken van de lichtbundel zich bevinden. Erg irritant.

Hier is het plaatje van B&M's website:

De lamp heeft een draaischakelaar aan de achterkant met 3 instellingen: 0, S, T. 0 = uit, S=aan/uit via sensor, T=daglicht modus. 's nachts is er niet veel verschil tussen de S & T modes: In S gaan 2 van de 4 daglicht LEDs aan, in T alle 4. Ik heb gekeken wat tegemoetkomende fietsers van deze daglichtlampjes zien en ze zijn behoorlijk irritant ('s nachts, overdag heb ik niet bekeken). B&M heeft gekozen voor zichtbaarheid door irritatie. De kleine LEDs zijn zeer fel en bijna puntbronnen van licht die de irritatie geven zoals hier beschreven bij enkele LED lantaarnpalen: irritatie veroorzaakt door lampen. B&M zouden een schop onder hun konten moeten krijgen voor het feit dat ze het licht van deze lampjes niet diffuus gemaakt hebben.

De lichtkleur van die 4 kleine LEDs is erg blauwachtig, zelfs een beetje paarsachtig, nog een minpunt voor deze lamp.

Hier wat plaatjes van de daglicht lampjes 's nachts, op 20 meter afstand, en een 2e plaatje ingezoomd wat de paarsachtige kleur goed laat zien:

Ik zie deze paarsige kleur zelfs gereflecteerd van witte gebouwen waar ik langs fiets. De paarse kleur wordt mogelijk veroorzaakt door het transparante plastic dat de LEDs behuist. Bij sommige type HID autolampen zie ik dezelfde zeer irritante kleur wanneer ze me passeren, het zou dus kunnen zijn dat dit wordt veroorzaakt door verstrooiing, en evt. zelfs absorbtie/emissie in het plastic.

Ik liet iemand deze lamp op mijn fiets zien, zegde er verder niets over, en zij zei: "Die kleine lampjes zijn wel leuk". Ik wachtte even af, praatte over wat anders om niets weg te geven over wat ik zelf van deze lamp vond, en toen zei ze: "Ze schijnen wel erg fel in je ogen, kun je ze wat minder licht zetten?". Nee, maar ik kan ze wel uitzetten en dat deed ik dan ook. Merk op dat in de uit stand, er geen standlicht is wat een functie is die deze kleine LEDs ook verrichten, vergelijkbaar met de 5mm LED in de Lumotec oval senso plus.

Plaatjes van de lichtbundel:

Voor meer informatie over het maken van plaatjes van de lichtbundels, zie: Camera instellingen/positie, lamp hoogte en gebruikte wegen om plaatjes van lichtbundels te maken.

De S en T modes lijken 's nachts geen verschil in sterkte in de hoofdbundel te geven dus heb ik alleen de S instelling gebruikt wat de sterkste bundel zou moeten geven. Merk op dat ik zeg dat de lichtbundel trapezium vormig is, maar dat komt niet zo goed over in de plaatjes. Ik moet een langere sluitertijd nemen om dit goed te laten zien met de camera aangezien de lichtbundel tamelijk zwak is op grote afstand, wanneer je hem ver richt zoals ik doe. Om alvast een indruk te geven wat ik ervaar als ik met deze lamp fiets, zie hier een voorbeeld van een plaatje dat ik op het web heb gevonden, van een IQ speed (die ook de B&M IQ reflector gebruikt) die dichtbij gericht op oplopend stuk grond is, wat betekent dat de bundel op een kleine afstand geconcentreerd is en dat laat goed de vorm van de lichtbundel zien, precies wat ik zelf zie, trapeziumvormig:

Weg 2, camera hoogte 1,65m, camera afstand: -0,40m, camera mikpunt: 50m op de weg.

Busch & Müller IQ cyo RT
0,75m
lamp on at 0.75m height
Camera: F3.5/ISO80/4s, h=1,65m, d=-0,40m, mikpunt=50m
(Origineel 14 megapixel)

Het patroon in de lichtbundel bij het voorwiel:
lamp on at 0.75m height
(Origineel 14 megapixel)

Conclusie:

Ik heb een hekel aan deze lamp (merk op dat ik nog nooit zo over welke andere lamp heb geoordeeld, LED noch halogeen en dat ik zelf verbaasd sta over hoe slecht deze lamp is!).

Ik heb een hekel aan de daglicht lampjes.

De lichtbundel bevalt me niet: Wat goed was aan de B&M reflector zoals gebruikt in de Edelux (met de originele IQ reflector), is verdwenen, deels door de verstrooier in de lens welke het dichtbij-licht geeft maar ook de vorm van de lichtbundel met zijn rechte kanten en scherpe hoeken, maar deels ook schijnbaar doordat de IQ reflector is veranderd (sinds december 2008 heeft die 5 delen in het midden i.p.v. 4).

Ik schreef het volgende op de hoofdpagina voordat ik de Cyo RT aan een test onderwierp:

Busch en Müller IQ Cyo: Sinds begin oktober 2008 leverbaar. Dit is een verbetering van de IQ Fly. Vooral de lamp met 'Nahfeld-Ausleuchtung' lijkt me perfect voor diegenen die niet zo heel snel willen fietsen in het donker. Zie de website van de fabrikant. Wat mij niet bevalt is dat B&M zoveel versies van alle lampen maakt. 4 versies van de Cyo en van de Cyo-Nahfeld (toevoeging aug. 2010: Nu 5, met de versies met dagverlichting, dus in totaal zijn er 10 Cyo versies). Het ontwerp vind ik ook behoorlijk lelijk (maar wel een stuk beter dan de nog veel lelijkere IQ Fly). Beide lampen geven iets minder licht dan een Edelux. Ik zal deze lampen niet testen omdat wat ze presteren tamelijk duidelijk is: De Cyo sport geeft iets minder licht dan een Edelux, de Cyo-Nahfeld ongeveer de helft van het licht maar wel extra rond het voorwiel zodat er geen donker 'gat' is. Toevoeging aug. 2010: Ne het zien van de Philips lamp en hoe veel beter en feller die is dan de Edelux ondanks een niet zo heel groot verschil in lichtopbrangst, overweeg ik de Cyo Nahfeld te testen om te zien hoe veel donkerder die is dan een Edelux...

Mijn oorspronkelijk inschatting dat de Cyo-R voor mensen die niet zo heel snel willen fietsen in het donker perfect zou zijn was dus onjuist. Ten minste in de incarnatie sinds ca. december 2008 met de 2e versie van de IQ reflector, omdat de vorm van de lichtbundel slecht en irritant is.

Sinds de Philips Saferide LED dynamo verkrijgbaar is zie ik geen enkele reden om welke versie van de Cyo dan ook te kopen want de vorm van de lichtbundel van de Philips lamp is beter en de lichtbundel is veel feller... Nou goed, als je de automatische aan/uit belangrijk vindt is de gewone Cyo een optie (niet de R, niet de T en niet de RT).

B&M's IQ reflector versies

Zie deze pagina voor een beschrijving.

Voor e-post ga naar de email pagina