Dosun U1 dynamokoplamp

Introductie

Het is heel lang geleden dat ik de U1 voor het eerst noemde, nl. eind 2010. Dosun heeft het allemaal niet goed aangepakt. Ze hadden de flash-introductie moeten verwijderen van hun website zodat men de producten via een zoekmachine kan vinden (en niet iedereen gebruikt Flash), en ze hadden de U1 al lang op hun website moeten hebben staan, wat nog steeds het geval niet is (en toch klaagde een vertegenwoordiger in 2011 over de ontbrekende interesse in hun lampen...). En ze hadden mij een lamp moeten verkopen!

Maar goed, de U1 is sinds de laatste keer dat ik hem noemde 'opgewaardeerd' met daglicht lampjes, waar ik geen fan van ben. De lux waarde volgens StVZO is ook omhoog gegaan van 45 naar 50. De verkoop lijkt eindelijk gestart te zijn in okt. 2012. Ik was eigenlijk niet van plan de lamp te testen vanwege gedrag van de fabrikant, maar goed, ik was wel benieuwd :) Het zal nu voor Dosun een stuk moeilijker zal zijn animo voor deze lamp te creeren in Europe, aangezien verscheidene fabrikanten nu felle dynamokoplampen maken... Eind 2010 had je alleen de Cyo, Edelux, Philips Saferide en Supernova E3. Nu zijn er bijgekomen de Herrmans H-one S, Axa nano, en binnenkort de Axa Luxx70 plus en B&M Luxos B/Luxos U.

Beoordeling

Getest: Sinds 8 dec. 2012

Ziet er fraai uit, aluminium gegoten behuizing en de montagematerialen lijken allemaal van RVS.

Specificaties:

Dosun U1 in doos Dosun U1 in doos, achterkant Dosun U1, inhoud van de verpakking U1, massa

Massa: ca. 129 g met lamphaak en kabel.
Grootte: breedte: ca. 50,1 mm, hoogte: ca. 57,6 mm, lengte ca. 63,5 mm.
LED: Cree XP-E. De LED lichtkleur is koel-wit.
Aan/uit: Met de drukknop aan de achterkant.
Prijs: € 50,-

Plaatjes:



De lichtbundel begint wat small, wordt breder en deukt dan weer in elkaar naar een smal stuk op een meter of 15, waarnaa de lichtbundel breder wordt. Echt breed is de bundel niet behalve op grote afstand maar daar is de lichtsterkte te laag. Ik kan er zeker niet zo ver mee zien als met de LS 885 (die ik recent weer een tijd op mijn fiets had gezet), Saferide 60, Edelux, Herrmans H-one S. Dit wist ik al wel, maar toch viel het bereik en de verlichting on 30-40m afstand van de fiets me tegen.

De daglicht LEDs (5 stuks) doen hun werk en zijn in ieder geval niet irritant blauw/paars zoals bij de Cyo RT die ik testte. Irritatie voor tegenliggers, in ieder geval in de standlicht stand valt ook wel mee (op snelheid moet ik nog testen). Het licht dat deze lampjes geven in de standlicht mode is goed genoeg om je fiets in een onverlichtte schuur weg te zetten.

Na nog wat ritten ben ik wat meer gewend aan de vorm van de lichtbundel. Mij blijft opvallen dat er een hotspot zit in het begin van de lichtbundel. Verder is de lichtbundel moeilijk goed te richten zo, dat je de tegenliggers niet verblindt. Je moet goed kijken waar het licht op grotere afstand terech komt op objecten aan de kant van de weg zoals een heg of bomen en dan is het nog niet gemakkelijk. Dit is een probleem van bijna alle koplampen met luxwaarde van minder dan 60, en sommige vormen van de lichtbundel maken het probleem nog sterker. De verlichting op 30m-40m is behoorlijk zwak, meer zoals van lampen van 30-40 lux.

Nog te vertalen naar NL: Miscellaneous: This lamp, like many others, doesn't have the mounting hole beneath the centre of gravity, which means if the bolts to fix the lamp are slightly too lose it will nosedive. Why not position it a bit more towards the middle of the lamp? Also Dosun have missed an opportunity to make the lamp have a left-right swivel around the fixing bolt underneath the lamp. When riding on a roads on the rights, having the lamp point slightly towards the left is better so that you see more of the road, and less of the berm on the right of the road. The mounting bracket did come with a slight twist to the left, another one was the same. Is this on purpose?

Conclusie

Ik ben nog aan het evalueren... Maar ik wil wel alvast het volgende zeggen: Nog te vertalen naar NL: I mentioned before on the main page that for city use you don't need high lux rating, for outside the city on unlit roads and/or with parallel roads for cars you need a strong headlamp (preferably 100 lux!). This is the problem I have with headlamps like the H-diver and Dosun: The actual lux rating is not important, I mean 30 lux or 50lux, it doesn't matter, the beam is simply too weak at 30-40m. For city use almost all headlamps will do and then a 10 lux lamp is fine too. Of course most low lux headlamps also have a very narrow beam shape which can be a problem in the city too, if say the streetlights are out on a section of road. So this lamp is nice in some ways, but if it's up to me I would just buy a slightly more expensive lamp such as the Philips Saferide 60 or perhaps the Cyo 60. For a lower price I think the Philips Saferide 40 is a fairly good option.

High quality lamp, neutral looking (so not ugly :)), beamshape could be better, no auto on/off, all in all interesting but for about the same price I think I would prefer a Herrmans' H-one S.

Voor e-post ga naar de email pagina