Fietskoplamp Philips Saferide 60 gemodificeerd en uitelkaar gehaald

Verandering van de breedte van de bevestiging naar 10 mm zodat een standaard lamphaak gebruikt kan worden

Dit deed ik met een mini slijpschijf:
sld-mod-1 sld-mod-2
Om de lamp weer geheel waterdicht te maken moet je de houder vullen met siliconen kit, of 2 componentenlijm.

Ik verwijderde ook de retro-reflector die vastgelijmd zit om de RVS houder. Je moet wat geweld gebruiken met bv. een schroevendraaier die je in een opening steekt waarmee je de 2 delen uitelkaar kan wrikken. Het komt er niet helemaal ongehavend vanaf maar je kan het weer vastlijmen indien gewenst. De retro-reflector was in ieder geval ombeschadigd.
multi headlamp mount with modified SLD mount
Zie meer plaatjes van deze houder van koplampen op de pagina over de meervoudige koplamp houder.

Fietskoplamp Philips Saferide 60 uitelkaar gehaald

Dit moet nog gedeeltelijk naar NL vertaald worden.

Ik opende de behuizing met een metaalzaag:
open-1 open-2 open-3 open-4 open-5 open-6 open-7 open-8 open-9

The housing is completely full, with some electronics, the on/off switch, standlight capacitor, 4700µF smoothing capacitor, cable strain relief and on top a piece of plastic with springs that push against the bottom plastic with the PCB (the PCB has some plastic pins to prevent it making contact with the housing) which make it such that the electronics are always tight within the housing even though they are simply pushed in with the lens/front glass assembly. There are a few (stainless? need to check) mini nylock nuts held in the plastic into which the bolts for the mount on the bottom are screwed. I had to saw a bit more off the top to be able to get at 2 screws on top for some more disassembly, but for even more disassembly and removal of the plastic stuff that you still see would require further cutting of the housing. I kept it because now I can still screw on the mount on the bottom.

I think the method of the springs with plastic holder which pushes on the housing on one side and the PCB with a few plastic spacers on the other side, is rather a complicated system. I would much prefer a housing that can be properly opened and which has some mounts for screws so a PCB can be bolted onto it. This would make the lamp user serviceable and would not require such a complicated design.

Uitelkaar halen van een Philips Saferide 60 of Pedelec fietskoplamp door de lens te verwijderen

Dit kun je doen met een scherp keukenmes, zie de plaatjes voor een type mes dat goed werkt. Met de scherpe rand kun je het mes in de kleine sleuf tussen de aluminium behuizing en de plastic lens krijgen, en omdat het mes dikker is verder van de rand werkt het als een wig tussen behuizing en lens. Door dit te doen om de hele rand kun je hem losmaken. Daarna kun je de reflector en de LEDs eruit halen, dan de electronica, etc. Ik heb plaatjes van deze procedure gemaakt met een defecte Pedelec 80 koplamp. Met deze methode blijft de behuizing intact maar de LEDs zijn dan los en de printplaat met de LEDs moet daarna met thermische lijm vastgemaakt worden, of het plastic deel uit de lamp waaraan de eletrconica zat moet weer gebruikt worden om de LEDs tegen de behuizing (=koeling voor de LEDs) vast te klemmen.

Bij het weer inelkaar zetten van alle delen experimenteerde ik en gebruikte niet het plastic deel dat in de behuizing schuift. De afkapping van de lichtbundel was toen niet zo scherp als hij oorsprinkelijk was, toen de LEDs omhoog geduwd werden door de reflector die op zijn beurt omhoog geduwd werd door dat plastic deel met LED driver zoals dit het geval is in de originele lamp (automatisch vanwege de constructie, vergelijkbaar met de Saferide 60). Je moet dus oppassen de lamp weer in elkaar te zetten als je niet alle delen gebruikt :)

Merk op dat deze methode niet werkte bij de Saferide 40-accu. Dat komt omdat de behuizing van die lamp van plastic is gemaakt. Met een metalen behuizing duw je met het mes de plastic lens van de behuizing weg wat bij de Saferide 40 niet werkt omdat het plastic slechts lokaal vervormt.

De Philips Saferide 60 met de driver van de LBL/Saferide 80 aansturen

De reden hiervan was dat ik las dat iemand op een Duits forum voor ligfietsen (of was het er een voor pedelecs?) aan de SLD de voorkeur gaf boven de LBL bij aansluiten op gelijkspanning van 7,85V (de SLD kan met maximaal ca. 8,0V gebruikt worden, daarboven kan hij kapot gaan). Dat heb ik ook getest met een spanningsbron waarvan ik de spanning kan varieren, en toen richtte ik de lamp op de muur om hem met de LBL te vergelijken. De SLD-7,85V lijkt dan feller aan de boven-middenkant van de lichtbundel, dus mischien is hij feller op grote afstand. Om goed te testen in welk opzicht de lichtbundel van de SLD beter is dan van de LBL dient de volgende modificatie om de LEDs in de LBL en de SLD met gelijke stroom aan te sturen:
sld-lbl-driver

Ik ga ook een h6flex gebruiken om de lamp op ca. 1A aan te sturen...

Weg 1, 2012-01-02

Tamelijk harde wind, wat het precieze richten van de lampen wat moeilijk maakte... Camera instellingen: F3.4, ISO80, sluitertijd 4s of 8s.

Plaatjes van de lichtbundel op weg 1: Camera hoogte: ca. 1,65 m, camera mikpunt: 2e markering op 50m, positie: ca. 1m achter de lamp. Markeringen op 25,50,75m.

Philips LED bike light standaard (ILED=0,70A)
1,05m, 4s

Camera: h=1,65, d=-1,00, mikpunt=50m
(Origineel: 10 Mp)
1,05m, 8s

Camera: h=1,65, d=-1,00, mikpunt=50m
(Origineel: 10 Mp)

Philips LED bike light met h6flex (ILED=0,92A)
1,05m, 4s

Camera: h=1,65, d=-1,00, mikpunt=50m
(Origineel: 10 Mp)
1.05m, 8s

Camera: h=1,65, d=-1,00, mikpunt=50m
(Origineel: 10 Mp)

Philips Saferide 60 gemodificeerd met de driver van de LBL (ILED=0,70A)
1,05m, 4s

Camera: h=1,65, d=-1,00, mikpunt=50m
(Origineel: 10 Mp)
1,05m, 8s

Camera: h=1,65, d=-1,00, mikpunt=50m
(Origineel: 10 Mp)

De SLD en LBL zijn niet precies gelijk gericht, dus ik zou eigenlijk de plaatjes opnieuw moeten maken, maar de SLD-0,70 A lijkt inderdaad wat sterker op grote afstand dan de LBL die het licht gebruikt om een gelijkmatigere en bredere lichtbundel te maken (vooral dichtbij de fiets). De lichte overbelichting van de weg dichtbij de fietser die de SLD heeft blijf je natuurlijk houden, maar monteren op stuurhoogte vermindert dit al. De lichtbundel van de SLD is vooral minder goed dichtbij de fiets en ik moet een testrit maken met beide lampen op een fiets om de SLD-0,70A vs. LBL-0,70A goed te kunnen vergelijken.

Een rit op weg 4 (donker glad asfalt, weg met auto's ernaast) met de LBL en SLD-0,70A liet zien dat er niet veel verschil is. De SLD-0,70A heeft misschien wel iets meer licht op 50-70m maar het scheelt niet genoeg om de voorkeur aan de 'opgevoerde' SLD te geven, integendeel, de andere nadelen van de SLD blijven, i.h.b. dat de lichtbundel minder gelijkmatig is en minder breed/goed vooral dichtbij de fiets.

Ik ga ter controle nog een andere rit maken op een volledig donkere weg.

Dit moet nog gedeeltelijk naar NL vertaald worden.

I think the beamshots of the LBL at 0.92A vs. the LBL at the standard 0.70A show that not much is added with more power. The difference is visible mostly with side by side comparison. So the 0.70A power setting in the LBL is probably chosen just right as more power would give a bit more light but a noticeable shorter runtime. I will do more side by side tests to see if my on-the-bike impressions confirm this view of my impressions of the difference when I made the beamshot pictures above.

Voor e-post ga naar de email pagina