Philips Saferide 60 (oude naam: Saferide LED dynamo)

Zie ook: Saferide 60 gemodificeerd en uitelkaar gehaald.

'Saferide LED dynamo' is wel erg lang, en dat kort ik af tot SLD, maar waarschijnlijk vervang ik de naam in de toekomst gewoon door de nieuwe naam 'Saferide 60'.

Introductie

De dynamo versie van Philips LED bike light: Ik las ergens in een blad eind 2009 over de Philips LED bike light en er werd ook verteld dat er een dynamo versie zou komen in 2010. Verdere informatie kon ik tot de introductie in September 2010 niet vinden (Philips-duitsland vond het niet nodig te reageren op email; Philips-NL geeft nutteloze reacties. Fantastisch! Dit probleem is wel meer te zien bij grote bedrijven waar niemand weet naar wie een email gestuurd moet worden en die dan vergeten worden of in een eindeloze lus terechtkomen, of zoiets ;-) ) De accu lamp geeft veel meer licht dan een Cyo/Edelux (hij heeft 2x 3 Watt LEDs) en de lichtbundel is ook beter (breder, langer). Het leveren van 6 Watt en zelfs meer met een dynamo is geen probleem, dat hangt vooral van de stuurelectronica af bij voldoende snelheid van de fietser... Ik heb in augustus 2010 de accu versie getest en vergeleken met de Edelux en een 3 voudige XP-G lamp.

Nu mijn beoordeling: Op 22 oktober 2010 heb ik de Saferide LED dynamo ontvangen van Philips-DE (waarvoor mijn dank!). Test resultaten en een vergelijking met de Edelux volgden dezelfde dag, plaatjes van de lichtbundel een paar dagen later...

Specificaties:

Philips Saferide dynamo, box

Massa: 171 g inclusief kabel en houder met retroreflector.
Grootte: breedte: 65 mm, hoogte: 41 mm (zonder houder; de lens is het hoogste en breedste deel van de behuizing), lengte: 81 mm
LEDs: 2 x Luxeon Rebel, 'kristal' wit (dit zou 5500K moeten zijn, wat tussen koel wit en neutraal wit ligt, de lampen van Philips zijn beter qua lichtkleur dan veel andere koplampen, maar neutraal wit zou nog beter zijn).
Montage breedte: ca. 21.8mm (dit is niet standaard).
Bedrading: 2 aderig vanaf dynamo, geen massa verbinding. Er zijn 2 x 2,8 mm stekkers om een achterlicht aan te sluiten met een standaard 2 aderige kabel.
Aan.uit: De lamp heeft een aan/uit knop boven op de lamp.
Prijs: € 89,-.

Plaatjes:

Philips Saferide dynamo, side Philips Saferide dynamo, bottom Philips Saferide dynamo, onderkant met bedrading Philips dynamo, kabels door de reflector 1 Philips dynamo, kabels door de reflector 2 Philips Saferide dynamo, reflector en LEDs

Gemonteerd op een fiets ziet hij er zo uit:
Philips Saferide dynamo gemonteerd op fiets, vooraanzicht Philips Saferide dynamo gemonteerd op fiets, zijaanzicht
Bedrading naar de achterlamp:
Philips bedrading naar de achterlamp
De koplamp wordt gemonteerd op de vorkkroon met een houder die ook een reflector heeft (een witte retroreflector naar voren is verplicht op fietsen in Duitsland. Die reflector hoeft overigens niet deel van de lamp te zijn...).

Philips Saferide 60 koplamp + Edelux op een testfiets:
Philips Saferide dynamo + Edelux gemonteerd op fiets, vooraanzicht

Ervaringen

Eerste indruk op 22 oktober 2010: Niet zo veel licht als de 'LED bike light' maar dat wist ik van te voren. De lamp verlicht de weg tot ca. 45-50 meter. De lichtbundel licht een redelijk breed pad op maar niet zo breed als de accu versie. Ik denk dat de Edelux zijn positie als beste LED koplamp met afgekapte bundel verloren heeft, maar ze liggen dicht bij elkaar. Een zij aan zij vergelijking volgt nog, dus dit is slechts mijn indruk op dit moment. Wat opvalt is hoe flikker vrij het licht is bij heel lage snelheid. Of dat gedaan is door geen licht te geven bij heel lage snelheid of de lichtopbrengst te verlagen wat de afvlakkingscondensator de kans geeft op te laden ondanks dat er weinig vermogen uit de dynamo te halen is weet ik niet. Later vanavond zal ik ook dit aspect zij aan zij vergelijken met de Edelux...

Bereik: Na wat meer testen heb ik de indruk dat het misschien wat meer is dan 50 m, maar dat hangt er enigszins van af hoe hoog je de lamp afstelt. Dit zal ik later nog eens nader bekijken. Het verste retro-reflecterende object dat ik op mijn test parcours tegenkwam (ik lette er alleen op de terugweg op): 380 m, dichtbij het verste object dat ik met de Edelux zag van 430 m. De lamp heeft geen sensor om hem automatisch aan/uit te laten gaan, wat vergeleken met de Edelux geen nadeel is (voor mij) omdat daarbij de lamp aangaat zelfs als het licht bewolkt is, of wanneer je op zonnige dagen door de schaduw van een auto aan de kant van de weg rijdt. Wat mijn betreft is de sensor in de Edelux dan ook nutteloos. Het standlicht schakelt uit als je de lamp uitschakelt, net als nieuwere versies van de Cyo. Er is een beetje licht rond het voorwiel, dan volgt een stukje waar het wat donkerder is, dan wordt het weer licht (en dat is de hoofdbundel). Ik moest er aan wennen dat ik met deze lamp 2 schaduwen zie van het voorwiel (vanwege de 2 LEDs)!

Philips Saferide dynamo, dubbele schaduw van de 2 LEDs

Het dichtbij-licht van de lichtbundel zorgt er voor dat het standlicht goed genoeg is om de fiets bv. in een donkere schuur weg te zetten, dit in tegenstelling tot de Edelux wiens standlicht daarvoor nutteloos is (omdat de grond vlak voor de fiets niet wordt verlicht, maar pas vele meters verder). Al met al denk ik dat de Philips lamp met iets beter bevalt dan de Edelux: Hij lijkt nauwelijks minder fel (misschien een beetje minder op grote afstand, ca. 40m, maar dat moet ik nog eens nauwkeuriger bekijken, met een iets bredere lichtbundel en meer licht vlak bij het voorwiel. Slechte punten: De lens laat licht naar boven gaan richting je ogen; op de volgende rit zal ik een stuk zwart plakband hierover plakken. Dan de lamphouder: Ik weet nog niet of deze me bevalt en of de lamp goed blijft zitten in de gewenste positie/hoek wanneer je over slechte wegen en hobbels rijdt. De lamp is behoorlijk zwaar en kan op slechte wegen wat trillen op de houder. Licht flikkeren: Dit is bij nadere beschouwing tamelijk gelijk aan de Edelux die ook maar heel weinig flikkert. Ik denk het weinige flikkeren bij de Philips lamp zo opviel omdat je het licht door de zijkant/bovenkant van het glas ziet, wat je niet hebt bij de Edelux waar je dan ook eventueel flikkeren alleen opmerkt op reflecties op grote oppervlakken (zijkant van een auto bv.) wat meestal gebeurt als je al wat sneller rijdt.

Zwart plakband op de Philips lamp om te voorkomen dat er licht rechtstreeks van de lamp naar je ogen gaat:
Philips dynamo lamp: zwart plakband bovenop Philips dynamo lamp: zwart plakband bovenop Philips dynamo lamp: zwart plakband bovenop

23 oktober 2010: Rit in de regen: Het is moeilijk te zeggen welke lamp beter is, Edelux of Philips. In toekomstige versies zou een kleine verbetering in de reflector welkom zijn: Er is iets te veel licht direct boven het voorwiel, gevolgd door een donkere plek die ca. 1,5 m lang is. Als de lichtverdeling daar meer homogeen zou worden, en iets minder fel dan nu bij het voorwiel, zou dat de lamp flink verbeteren. Gezien de prijs lijkt de Philips lamp me momenteel meer waar voor je geld dan de Edelux en Cyo: Betere constructie dan de Cyo, ongeveer even goed als de Edelux (prestaties en behuizing), voor dezelfde prijs als een Cyo.

De inbus boutjes waarmee de lamp op de goede hoek vastgezet wordt op de lamphaak zijn geen standaard boutjes en ze draaien niet in het plastic maar zoals ik al had verwacht, in elkaar (zie een van de plaatjes hieronder). De kabels naar de dynamo en het kabeltje voor de achterlamp dat eindigt in de 2,8mm mannelijk stekkers gaan door de retroreflector, dat, mooi. De plastic houder onder de lamp heeft niet de gewoonlijke breedte van 10 mm, maar ca. 21,8 mm. Verwijderen van deze houder laat zien dat verder uitelkaar halen van de lamp niet zo gemakkelijk is aangezien dat de enige opening is behalve die waar de reflector en lens in gaan. Dat betekent dat die er ingedrukt of ingelijmd zitten nadat de electronica gemonteerd is. Dat heeft mogelijk te maken met de StVZO eisen, nl. dat een lichtbron die niet van een gestandaardiseerd type is (en dat zijn alleen gloeilampen), vast moet zitten in de lamp. Misschien is niet snel open kunnen maken een impliciete eis in StVZO... Maar als ik er wat meer over denk, hoe zit het dan met de LED bike light? Die kan worden geopend, eenvoudig gemodificeerd worden waarna hij niet meer StVZO goedgekeurd is, dus misschen is er een andere reden. Ik geef er de voorkeur aan als apparatuur geopend en dus gerepareerd (of gemodificeerd!) kan worden door de gebruiker, en indien dat niet mogelijk is verlaagd dat voor mij de waardering een beetje (dit is het geval voor de Philips SLD, maar ook de Edelux die heel moeilijk te openen is zonder hem te beschadigen).

Hier wat plaatjes die laten zien hoever je komt de lamp uit elkaar te halen (zonder het risico te nemen hem te beschadigen):
Philips dynamo, bolts Philips dynamo, bottom 1 Philips dynamo, bottom 2

Lamphouder: Na allerlei ritten en de bout op de vorkkroon goed vast te zetten (hiervoor had ik een nieuwe gebruikt, die iets langer was dan de oude waarmee de houder van de Lumotec oval was bevestigd, en die komt nu verder in het plastic van de borgmoer terecht, ik denk dat dit het probleem was waardoor de lamphaak in het begin naar de zijkant draaide) verdraaide de lamp niet meer zijdelings. Verder moeten de 2 bouten onder de lamp waarmee je hem vastzet op de gewenste hoek, harder vastgedraaid worden dan ik eerst wilde doen (ik wilde niets beschadigen door zomaar iets hard vast te draaien).

Kabel naar de achterlamp: Ik ben niet zo dol op 2,8 mm stekkers omdat ze nogal kwetsbaar zijn (de steekhulzen breken snel af als ze verbogen raken). In dit opzicht is een losse kabel met 2,8 mm stekkers zoals gebruikt in de Cyo en nu ook de Philips SLD beter dan de connector in de Edelux (hierin is de steekhuls redelijk beschermd als die binnen de aluminium behuizing blijft die de stekker omringt, maar deze steekhulzen hebben de neiging los te trillen als ze niet heel strak zitten, en dan is het gevaar dat ze ombuigen) maar het is i.h.b. beter dan bij de Lumotec oval waar de steekhulzen nogal open en bloot zitten. De reden dan er weinig kans is dat de steekhulzen verbuigen bij de Philips lamp, is omdat ze niet vastzitten aan een bijna onbeweegbaar object...

De aan/uit schakelaar werkt wel goed, maar als het koud is en je vingers/hand wat minder goed voelen is het soms moeilijk te knop goed in te drukken. De roterende schakelaar van de Edelux is beter.

Plaatjes van de lichtbundel

Voor meer informatie over het maken van plaatjes van lichtbundels zie de pagina over camera instellingen/positie, lamp hoogte en gebruikte wegen.

Op weg 2 (ruw asfalt)

Weg 2 (daglicht)

N.B. Het eerste plaatje met lamp op 1,05 m is te donker, zie deze uitleg.

Locatie: Weg 2, Camera hoogte: ca. 1,80 m, Instellingen: F3.5, ISO 80, 4s, Camera: Samsung ST70
Lamp hoogte:
ca. 0,75 m
Lamp hoogte:
ca. 1,05 m
0,75m
lamp on at 0.75m height
Camera: h=1,80, d=-0,60, mikpunt=horizon
(Origineel 14 megapixel)
1,05m
lamp on at 1.05m height
Camera: F3.5, ISO80, 4s, h=1,80, d=-0,60, mikpunt=horizon
(Origineel 14 megapixel)
Dit ziet er donkerder uit dan zou moeten, zie deze uitleg.
  1,05m (deze vervangt het plaatje hierboven, de lamp is nu juist gericht)
lamp on at 0.75m height
Camera: h=1,65, d=-0,40, mikpunt=50m
(Origineel 14 megapixel)

Op weg 3 (roodachtig asfalt)

Weg 3, positie 1 (daglicht)

Lichtbundels op weg 3: Camera hoogte: ca. 1,55 m, camera mikpunt: 2e markeer punt op 50 m, positie: 0,60m achter de lamp. Er liggen wat kleine witte stokjes (niet retro-reflecterend) op de grond op 10 m en 15 m afstand van de lamp aan de linker en rechter kant van de weg.
Lamp hoogte: 0,75 m Lamp hoogte: 1,05 m


Philips Saferide LED dynamo
0,75m

Camera: h=1,55, d=-0,60, mikpunt=50m
(Origineel 14 Mp)
1,05m

Camera: h=1,55, d=-0,60, mikpunt=50m
(Origineel 14 Mp)
0,75m, ver gericht

Camera: h=1,55, d=-0,60, mikpunt=50m
(Origineel 14 Mp)

Plaatjes van het patroon in de lichtbundel dicht bij het voorwiel

[ Lamp hoogte: ca. 1,05 m, camera hoogte: ca. 1,80 m, in het 2e plaatje omlaag gericht, F3.5, ISO 80, 4s, camera: Samsung ST70, (N.B.: 14 megapixel plaatjes) ]:
lamp aan op 1,05m hoog lamp aan op 1,05m hoog

Toevoeging 2011-5-18

De lamphouder is niet stijf genoeg in vertikale richting; bij gebruik op wegen van bakstenen trilt de lamp behoorlijk (als de banden hard zijn opgepompt, ca. 4,5 bar en meer). Mogelijk hier aan gerelateerd is het volgende mankement: Er is een wankelcontact in mijn lamp (die sinds oktober 2010 in gebruik is) en het standlicht doet het daardoor af en toe niet tenzij ik de lamp een tik geef. Ik zal Philips hierover informeren...

2011-7-30: Verder heb ik van meerdere gevallen gehoord van gebroken lamphouders, op het gedeelte waar hij wat geplet is. Dit is bij mij ondanks langdurig gebruik niet gebeurd, mogelijk omdat ik een RVS ringetje gebruik wat over de rand van het platte gedeelte valt, en wat de belasting meer verdeelt naar de rand. Ik zou dan ook aanraden een RVS ringetje te gebruiken. Verder hoorde ik van iemand in NL met zo'n gebroken lamphouder die met Philips contact had opgenomen, dat er een nieuwe lamphouder aankomt. Of dat bij nieuwe lampen of de huidige komt weet ik niet. Als Philips nou gewoon een standaard montage breedte van 10 mm had gebruikt onderaan de lamp zou je meteen een andere houder kunnen nemen. Nu moet je wat doe-het-zelven... Zie ook deze discussie op candlepower forums over de Philips SLD.

Conclusie

Ik denk dat mij de lamp iets beter bevalt dan de Edelux, en gezien de prijs die een stuk lager is het wat mij betreft op dit moment de 'beste koop'. Wat me niet bevalt is dat er te veel licht door de lens naar je ogen gaat (eenvoudig op te lossen met wat zwarte verf of zwart plakband, daarvoor moet je dan wel de zwarte versie van deze lamp nemen, niet de grijze want dan moet je op zoek gaan naar de juiste kleur grijze verf!) en dat er te veel licht vlak bij het voorwiel is. Dat laatste zou een argument tegen deze lamp kunnen zijn voor de kieskeurige fietser (23 dec. 2010: maar ja, echt betere dynamo lampen zijn er niet, ook de Supernova E3 pro-StVZO niet, die ik nu aan het testen ben, hoewel die wel beter is in dat opzicht, oftewel weinig licht bij het voorwiel). Voor meer vergelijkings ervaringen tussen de Philips SLD, Edelux en E3-pro-StVZO, zie mijn beoordeling van de E3-pro-StVZO.

Overigens, deze lamp is sinds ca. eind december 2010 eindelijk te koop bij een aantal duitse webwinkels.


Op dit moment eindig ik met een lijst van verbeteringen die ik zou willen zien in deze lamp:


Zie ook: Saferide 60 gemodificeerd en uitelkaar gehaald.

Voor e-post ga naar de email pagina