Trelock LS 885

Getest: Sinds 17 nov. 2010

Voordat ik deze lamp testte, beschouwde ik deze lamp als eentje die mogelijk interessant was omdat hij goedkoper is dan de Cyo, met een redelijk uitziende lichtbundel. Op de hoofdpagina schreef ik:

Trelock LS 885: Lijkt uiterlijk veel op de IQ Cyo. Het lichtpatroon op de weg heeft een iets andere vorm. Goedkoper dan de Cyo (€60). Zie de website van de fabrikant. Op een japanse website (http://members2.jcom.home.ne.jp/stealth50/garage/bike/raleigh_trelock.html) zag ik een vergelijking met de Cyo en naar wat ik er van uit kon maken (via vertaalwebsite) was dat de Trelock een minder homogene verlichting geeft. N.B. Ik wilde deze eigenlijk niet testen omdat de fabrikant geen enkele respons geeft op email noch op berichten via hun website (dat is voor welk product dan ook belangrijk) en omdat ik er niet veel nut in zie (geen grote sprong naar voren o.i.d., waarschijnlijk inferieur aan de Cyo), maar ter volledigheid doe ik dat toch :)
Overigens de afbeelding van de opname op de weg op de Trelock website is niet representatief voor wat je zelf ziet, want in die opname is de lamp zo gericht dat de afkapping van het licht boven de horizon ligt! (dat kun je zien aan het licht op de bomen) Dat is een heel erg slechte zaak zoals te lezen is op de pagina over irritaties veroorzaakt door lampen.

Specificaties:

Boxed Trelock LS 885, front view Boxed Trelock LS 885, rear view

Massa: ca. 110 g met lamphaak en kabel.
Grootte: breedte: ca. 51 mm, hoogte: ca 52 mm, lengte ca. 62 mm.
LED: Cree XR-E. De LED licht kleur lijkt wat groener en warmer dan die gebruikt in mijn Edelux. Dit komt niet goed over op de plaatjes van de lichtbundels, wat waarschijnlijk te maken heeft met camera wit-balans en de hoeveelheid achtergornd licht 's nachts. Dit zal ik nog gaan bekijken en plaatje opnieuw maken waar nodig/nuttig.
Aan/uit: Met de grote draaiknop aan de achterkant kan de lamp aan, uit or op automatisch gezet worden.
Prijs: € 60,-

Plaatjes:

Trelock LS 885, front view Trelock LS 885, side view Trelock LS 885, rear view

Deze lamp ziet er uit als een kloon van de Cyo, met dezelfde type constructie: plastic behuizing met aluminium koeler voor de LED die er uit steekt. De lamphouder is geverfd staal, bij lange na niet zo fraai als de houders van de Edelux en Cyo, noch van de Philips SLD (allemaal van RVS). De breedte van de lamp bij de bout van de lamphaak is net als bij de Philips SLD niet 10 mm, dus niet standaard. Je kunt dus niet zomaar een andere lamphaak gebruiken bij deze lamp zonder te gaan knutselen. Aan de achterkant bevindt zich een draaiknop, alweer veel lijkend op de Cyo's draaiknop, waarmee de lamp aan, uit of in de sensorstand gezet kan worden. Wanneer de draaiknop op 'uit' gezet wordt, wordt het standlicht niet uitgeschakeld, i.t.t. recente versies van de Cyo (dat werd bij de Cyo geïmplementeerd om geen ongewenste aandacht te trekken).

Ervaringen:

De lichtbundel heeft allerlei patronen, en is overduidelijk niet zo goed als die van de Philips saferide LED dynamo. De lichtbundel is puntig naar het einde toe (de hele lichtbundel heeft een vorm die wel lijkt op een ruit, zoals op speelkaarten) en is behoorlijk fel op die positie, wat ervoor zorgt dat je de neiging krijgt de lamp hoog af te stellen om verder te kunnen zien, wat als je niet voorzichting bent betekent, dat het licht van de lamp niet beneden de horizon blijft. Ik begrijp nu dan ook waarom de lichtbundels op Trelock's website teveel omhoog gericht zijn: Deze neiging krijg je vanzelf om meer licht verder weg op de weg te laten schijnen, maar een deel van de lichtbundel komt dan te hoog en als je daar niet voor uitkijkt, bv. door te kijken hoe hoog de lichtbundel reflecteert op bomen of gebouwen aan de kant van de weg, dan is er een natuurlijke neiging om de lamp te hoog te richten (Dat de vorm van de lichtbundel ervoor zorgt dat je de neiging hebt de lamp te hoog af te stellen is een minpunt voor deze lamp). Het is een slechte zaak dat de mensen van Trelock dat op hun website doen/laten zien en zich er blijkbaar niet bewust van zijn...

Hier de plaatjes afkomstig van Trelock:

De lens laat licht omhoog gaan wat je nachtzicht vermindert. Een slechte zaak, je moet een stukje zwart plastic op de bovenkant van de lens plakken om dit tegen te gaan (zwarte verf is ook een mogelijkheid).

Ondanks de patronen in de lichtbundel geef vind ik de lichtbundel van de Trelock veel aangenamer dan die van de Cyo-Nahfeld. De LED lichtkleur is ook aangenamer, en de bundel lijkt overal feller. Dit kan te maken hebben met de andere lichtverdeling, aangezien de bundel van de Cyo op grote afstand verspreid is over een groot oppervlak omdat diens lichtbundel divergeert...

Op 17 december sneeuwde het behoorlijk. Toen het donker werd vond ik dat de lamp wel erg weinig licht gaf. Was hij soms te veel omhoog gericht? (door een stuurtas) Het bleek dat er flink wat sneeuw op de lamp zat... Toen ik dat weghaalde had ik weer een flink felle lichtbundel maar ik merkte dat ik eigenlijk de ongelijkheid in allerlei stukken in de sneeuw niet zo goed kon zien als toen ik nog vnl. het resterende daglicht gebruikte. Bij gedeelde wegen (gedeeld met auto's en vrachtwagens) is het van belang je pad door de sneeuw goed te kiezen (vooral als je wat sneller wil rijden) anders kom je allerlei stukken tegen met harde samengedrukte sneeuw of zelfs ijsballen die ervoor zorgen dat je opeens naar links of recht stuurt of zelfs stil komt te staan of ten val komt. Dit maakte duidelijk hoe blangrijk het is een brede gelijkmatige lichtbundel te hebben en dat de lichtbundel van de LS 885 niet breed en niet gelijkmatige genoeg is voor zulke situaties. Dit is een vergelijkbare situatie met rijden in het terrein met een MTB waar ook een brede gelijkmatige lichtbundel het beste is om precies je pad te kunnen kiezen.

Plaatjes van de lichtbundel:

Voor meer informatie over het maken van plaatjes van lichtbundels zie de pagina over camera instellingen/positie, lamp hoogte en gebruikte wegen.

Weg 2, camera hoogte: 1,65m, camera afstand: -0,40m, camera mikpunt: 50m op de weg.

Trelock LS 885
Lamp hoogte 0,75m
lamp on at 0.75m height
Camera: h=1,65, d=-0,40, mikpunt=50m
(Origineel 14 megapixel)
Lamp hoogte 1,05m
lamp on at 0.75m height
Camera: h=1,65, d=-0,40, mikpunt=50m
(Origineel 14 megapixel)

Het patroon in de lichtbundel bij het voorwiel:
lamp on at 0.75m height
(Origineel 14 megapixel)

Conclusie:

Een goede lamp voor de prijs, maar als u iets meer geld wil uitgeven zou ik zeker de Philips SLD aanraden.

Voor e-post ga naar de email pagina