Philips LED bike light (LBL), accu gevoed, met afkapping van de lichtbundel

Deze lamp werd me geleend door Charles Tsai/Intelligent design cycles. Ik heb hem getest van 1 augustus tot ca. 20 augustus 2010. later kocht ik er één twee voor mezelf als referentie en om te modificeren voor gebruik met dynamo... Zie hiervoor de pagina over een nieuwe Dynamo LED driver

On 27-9-2013 I bought another sample to test the ballhead (which I had doubts about the first time I saw at and I read that there is an exchange action so those wanting the old mount can get that) but mainly to test the light colour as I got an email that the colour seems more towards neutral white. And it does.

Inhoud

Deze pagina is zo lang dat ik er een inhoudsopgave voor maakte ;-) De lengte van de pagina is gerelateerd aan de kwaliteit van de lichtbundel, die ervoor zorgde dat ik een lange beschrijving maakte en veel plaatjes...

Introductie

Deze lamp is accu gevoed en heeft een afkapping van de lichtbundel. Mijn voorkeur gaat uit naar dynamo gevoedde lampen (dan heb je altijd een volle accu ;-)), maar dit is een interessante lamp die een beeld geeft wat er mogelik is met fietslampen, en ja, dat is ook mogelijk met een dynamo (maar StVZO is wel een probleem, zie de stvzo pagina).

Specificaties:

Plaatjes van de lamp die ik kocht als referentie lamp (dit is een latere versie met iets andere electronica, zie verderop in de beschrijving):
Boxed Philips LED bike light, front view Boxed Philips LED bike light, rear view Boxed Philips LED bike light, contents

Massa: 329 g. (met houder en accu's)
Grootte: breedte: 80 mm, hoogte: 44 mm (zonder houder; de lens is het hoogste en breedste deel van de lamp), lengte 110 mm
LEDs: 2 x Luxeon, ca. 3W per stuk (maar blijkbaar aangestuurd op een conservatieve 2,1W)
Prijs: €120,- (inclusief 4x 2450 mAh NiMH accu's en een lader)

Plaatjes:

Philips LED bike light, 1 Philips LED bike light, 2 Philips LED bike light, 3 Philips LED bike light, 4 Philips LED bike light, 5

Edelux + Philips LED bike light + Ktronik triple XP-G samen op één fiets:
Edelux + Philips LED bike light + Ktronik triple XP-G op de fiets

Patronen van/in de lichtbundel:

Lichtbundels op de grond (een stuk hout) en de muur:
Philips LED bike light, lichtpatroon op de grond, 1 Philips LED bike light, lichtpatroon op de muur
De artefacten die je op de muur ziet zie je ook tijdens het fietsen, bv. als je langs een heg fietst, maar ik vind ze niet irritant noch leiden ze me af van andere dingen.
Hier een voorbeeld, ze zijn te zien op de heg links:
Philips LED bike light, beam artefacts on a hedge

Plaatjes van lichtbundels

Merk op dat de plaatjes van de lichtbundels op deze pagina zijn gemaakt met een statief dat eigenlijk te laag is. De maximale hoogte van de camera (gemeten tot het midden van de lens) gemonteerd op dat statief is ca. 1,15 m. Ik heb sinds midden november 2010 nieuwe plaatjes gemaakt met de regels die ik nu gebruik, zie Camera instellingen, camera hoogte/positie, lamp hoogte en wegen gebruikt voor het maken van plaatjes van lichtbundels. De regels daar formaliseren wat er gedaan moet worden om goede plaatjes van lichtbundels te maken, maar de essentiele verandering is het monteren van de camera op een hoger statief wat een zicht geeft dat meer lijkt op wat je ziet als je rijdt op een fiets met de betreffende lamp.

Nieuwe plaatjes gemaakt met een hoger statief zijn te vinden op de pagina waarop alle plaatjes van lichtbundels zijn geplaatst en op de pagina met de beoordeling van de Lupine Betty. Die plaatjes zullen t.z.t. ook op deze pagina geplaatst worden.

Lage en hoge stand op weg 1

Weg 1 is ca. 3,55 m breed, niet helemaal vlak, en laat de vorm van de lichtbundel dus niet heel goed zien. Details van weg 1.

[ Lamp hoogte: ca. 1,05 m, camera hoogte: ca. 1,15 m, F3.5, ISO 80, 3s with a Samsung ST70, N.B.: 14 megapixel plaatjes ]:
Road 1 Philips LED bike light, beam shot on low Philips LED bike light, beam shot on high

Lage en hoge stand op weg 2 (ruw asfalt)

Weg 2 is ca. 5,00 m breed, en het midden van iedere witte streep is 3,80 meter verwijderd van het midden van de volgende. Details van weg 2.

[ Lamp hoogte: ca. 1,05 m, camera hoogte: ca. 1,15 m, F3.5, ISO 80, 4s, camera: Samsung ST70 (N.B.: 14 megapixel plaatjes), retro-reflecterende markeerpunten op 25m, 50m, 75m ]:
Road 2 Philips LED bike light, road2, light off Philips LED bike light, road2, lamp on low Philips LED bike light, road2, lamp on high

Tot ik plaatjes heb gemaakt met mijn nieuwe statief, is hier een plaatje genomen uit de hand, op ca. 1,80 m hoogte, dus wat wazig. Dit lijkt meer op wat je ziet als je fietst met de LBL en laat goed zien dat de lichtbundel tot bijn het 3e markeerpunt op 75 m oplicht (ca. 2 M pixel plaatje):
Philips LED bike light, road2, lamp on high, camera in hand at 1.80m high

Lage en hoge stand op weg 3 (roodachtig asfalt)

Weg 3 is ca. 2,55 m breed, plaatjes van positie 1. Merk op dat deze weg niet helemaal vlak is, dus van deze plaatjes kun je geen goede indruk krijgen hoe ver de lichtbundel komt op vlakke wegen, daarvoor moet je de plaatjes van wegen 2 en 4 nemen. Details van weg 3.

[ Lamp hoogte: ca. 1,05 m, camera hoogte: ca. 1,15 m, F3.5, ISO 80, 4s, camera: Samsung ST70, (N.B.: 14 megapixel plaatjes) ]:
road3, daylight, position 1 Philips LED bike light, road3, lamp on low Philips LED bike light, road3, lamp on high Philips LED bike light, road3, lamp on high pointed slightly higher

Lage en hoge stand op weg 4 (glad donker asfalt)

Weg 4 is ca. 3,85 m breed, en het midden van iedere witte streep is 3,80 meter verwijderd van het midden van de volgende. Details van weg 4.

[ Lamp hoogte: ca. 1,05 m, camera hoogte: ca. 1,15 m, F3.5, ISO 80, 3s, camera: Samsung ST70, (N.B.: 14 megapixel plaatjes), retroreflecterende objecten geplaatst op ca. 35m en 70 m ]:
Road 4 Philips LED bike light, road4, lamp off Philips LED bike light, road4, lamp on low Philips LED bike light, road4, lamp on high


Tegemoetkomende plaatjes

Tegemoetkomende plaatjes op 50 m en 20 m afstand:
[ Lamp hoogte: ca. 1,05 m, camera hoogte: ca. 1,15 m, F3.5, ISO 80, 3s camera: Samsung ST70, (N.B.: 14 megapixel plaatjes)]:
Philips LED bike light, on high, oncoming shot from 50 m Philips LED bike light, on high, oncoming shot from 20 m


Filmpjes van de Philips LED bike light in actie

Hier een kort filmpje op youtube ('flash' alarm) dat waarschijnlijk een betere indicatie voor de presaties van de Philips LBL dan de filmpjes die ik met een Samsung ST70 camera maakte (die waren allemaal erg donker): http://www.youtube.com/watch?v=lej8pbR5RDQ. Ik vroeg de maker wat voor camer hij gebruikte en het bleek de een Nokia N82 telefoon te zijn... Een verbazingwekkend goed resultaat en veel beter dan wat de ST70 in het donker presteert. (De N82 blijkt bekend te zijn om zijn grote sensor en goede filmpjes...)

Op de video pagina heb ik een filmpje geplaatst die ik met de Samsung EX1 maakte, waarin de Philips SLD en Philips LBL vergeleken worden. Die laat goed het verschil tussen de beste dynamo koplampen en de LBL zien.


Ervaringen:

De lens laat licht omhoog gaan, rechtstreeks naar je ogen wat en slechte zaak is. Om dit te voorkomen moet je wat zwart plakband bovenop plakken, dan kun je beter in het donker zien (dit is een ernstige fout in het ontwerp!). De blauwe LEDs die de resterende hoeveelheid energie in de accu's laten zien zouden wat minder fel moeten zijn, ze trekken nu onder het rijden te veel de aandacht.

Als je de knop indrukt gaat de lamp aan in de lage stand, nogmaals drukken schakelt tussen laag en hoog. Als je de knop iets meer dan een seconde ingedrukt houdt wordt de lamp uitgeschakeld.

Mijn eerste indruk op 1 augustuse: Wow, dat lijkt wel bijna een auto koplamp! De beste fietskoplamp (voor gebruik op de openbare weg) die ik ooit heb gezien, hij declasseert de Magicshine en Ktronik lampen...

De lichtbundel begint heel fel, wordt dan wat donkerder, en dan weer lichter waar het hoofdgedeelte van de lichtbundel begint. Dit hoofgedeelte van de lichtbundel is vanaf het begin heel breed, en de lichtbundel licht een pad op van ca. 7 meter breed. Dit is veel meer dan de Edelux die een lichtbundel heeft die in het begin ca. 3,5 meter breed is en die langzaamaan breder wordt. Deze brede lichtbundel is goed voor tijdens regen op nat glad asfalt, aangezien je in dat geval grotendeels afhankelijk bent van reflecties van voorwerpen naast de weg om je te orienteren. Aangezien de lichtbundel 7 meter breed is, is hij breder dan veel wegen en dus zul je groen en bomen te zien krijgen aan de kant van de weg, terwijl je bij de Edelux slechts een klein beetje aan de kant van de weg ziet omdat dients lichtbundel niet breed genoeg is op de meeste wegen (en dat, terwijl je aan 1 kant van de weg fietst, en niet in het midden).

Ik heb het gevoel dat de lamp meer licht produceert dan de beweerde 270 lumen, omdat hij zoveel meer licht geeft dan de Edelux.
Toevoegingen met metingen van de hoeveelheid licht: 21 oktober 2010: een meting door Olaf Schultz (www.enhydralutris.de) gaf 291 lumen, met een foutmarge van 5%)., 5 november 2010: De lamp die ik getest heb en gebruikt heb voor de plaatjes van de lichtbundel, is in de Ulbricht kogel van een bekende zaklampen fabrikant gemeten en die produceerde 270 lumen (precies wat Philips beweert dat de lamp produceert), 19 november 2011: Nog een LBL is gemeten (door O.Schultz?) voor het duitse blad RADtouren, de uitkomst daarvan was 282 lm, 10 Dec. 2011: Nog een andere LBL is gemeten met 265 lumen in Frankrijk. Het is duidelijk dat vanaf het begin Philips niet heeft overdreven met de hoeveelheid licht, en één van de eerste fabrikanten was die met echte (gemeten) waarden adverteerden...

Vergeleken met de Edelux is de lichtbundel aanmerkelijk breder (ca. 7 meter op 15 meter afstand van de fiets, terwijl de lichtbundel van de Edelux ca. 4 meter breed is), langer en mogelijk wat feller. Het gevoel dat de lamp zo veel meer licht geeft kan schijnbaar zijn, vanwege de iets groene LED licht kleur in de Edelux (het voordeel van die groene kleur is wat meer contrast tussen weg en groen langs de weg, maar al met al zou neutraal wit nog beter zijn en als je zoveel licht hebt als een LBL geeft doet dat contrast er totaal niet toe), net zoals een koel wit licht feller lijkt dan een neutraal wit licht met dezelfde lichtstroom. Maar ik denk dat de bredere/langere lichtbundel de indruk geeft van 'veel meer' licht.

Ik en diegene die me de LBL te leen gaf, reden samen met allerlei lampen en we vergeleken de Edelux, Kerry's triple XP-G (dynamo gevoed, zie beneden), de Philips LBL en een oude halogeen koplamp. We hadden allebei het idee dat de LBL een zeer goede verlichting gaf en we hadden het idee dat meer licht niet nodig was, het was zelfs zo dat omlaag schakelen naar de lage stand soms minder vermoeiend was, in het bijzonder door kleine paaltjes aan de kant van de weg met een reflector (paaltjes links hebben een witte reflector, paaltjes richts een rode). met de LBL op hoog reflecteren die zo veel, dat het bijna irritant is... Ik zal nog wat vergelijkingstests doen en wat plaatjes van die paaltjes maken.

Philips' specificatie dat de lamp een bereik van 80 meter heeft lijkt redelijk: Na mijn eerste test was mijn schatting ca. 70 m (in latere tests kwam ik tot dezelfde afstand). Met de Edelux kom ik to ca. 45 m en met de Ktronik drievoudige XP-G ca. 40 m.

Licht boven de afkapping: De route waarop ik een lamp gewoonlijk test heeft alles wat nodig is: Volledig onverlichte delen, andere delen met redelijk licht van lantaarns, een stukje door een klein dorp en ook een paar km door een stad. Dit is een 10 km rit, en op de eerste rit met de Philips LBL waarbij ik keek naar het verste retro-reflecterende object dat ik kon zien, zag ik een verkeers paal op een afstand van 630 meter. Met de Edelux kwam ik na heel veel ritten slechts tot 450 meter. Ik denk dat het heel moeilijk, bijna onmogelijk zelfs om de afstand van de LBL te verbeteren aangezien die weg gewoon niet recht genoeg om de objects eerder te zien... Dit was indrukwekkend, maar toen ik er later nog eens over dacht realiseerde ik me dat dit alleen inhoud dat de LBL meer licht boven de horizon verstooid dan de Edelux, en dat werd met de tegemoetkomende test die ik later deed bevestigd. Ik ben dan ook van mening veranderd, en dit is niet per se iets goeds. Ik zou minder licht boven de afkap grens van de lichtbundel willen zien... (Toevoeging juni 2011: Zie ook mijn StVZO analyse pagina die duidelijk maakt dat StVZO niet streng genoeg is en te fel licht boven de horizon mogelijk is met StVZO goedgekeurde koplampen).

Iedere keer als ik de Philips LBL vergelijk met andere koplampen is weer duidelijk hoeveel beter hij is. Het is bijna verbluffend hoeveel licht hij geeft op onverlichte wegen, en hoeveel beter hij is dan de Magicshine en Ktronik 3 voudige XP-G.

Na het maken van de plaatjes van de lichtbundel van de LBL, en het vergelijken met vele plaatjes van lichtbundels van allerlei lampen op het IBC forum (www.mtb-news.de, zie http://www.mtb-news.de/forum/showthread.php?t=302353: Nightshots, Nightpics, Ausleuchtungsbilder hier posten, only! ) denk ik dat de Philips LED bike light minstens even goed is als iedere lamp met symmetrische lichtbundel van 1000 lumen (echte lumen, geen advertentie lumen), voor gebruik op de openbare weg. Ik denk dan ook dat een Lupine Betty (oude versie, gemeten als zijnde ca. 1000 lumen) niet beter dan de LBL is bij gebruik op de openbare weg. Daarmee bedoel ik niet dat het een goede zaak is de Betty op de openbare weg te gebruiken, zeker niet. Toevoeging: Ik heb de LBL vergeleken met de 2011 Betty die ca.1850 lm produceert, deze schijnt wel meer licht op de weg dan de LBL, maar het verschil is niet opvallend groot. Bereik is bijna gelijk. Een probleem van lampen met symmetrische lichtbundel dat duidelijker wordt naarmate lampen krachtiger worden, is dat het gebied dichtbij de fietser te fel verlicht wordt. Dit zorgt er ook voor dat de Betty 2011 de weg nauwelijks beter verlicht dan de LBL hoewel dat op de plaatjes met de camera niet zo duidelijk is, daar lijkt de Betty een stukje beter en in gebruik merk je dat juist niet. Dit komt doordat het oog zich instelt op het felste licht.
2011-11-26 Hmm, ik zag vandaag een plaatje van een nieuwere verpakking van de LBL die zegt '1000+ equivalent lumens'. Zie hier. Ik zou door Philips betaald moeten worden voor het bedenken van hun reclame materiaal! ;-)

Op een van de sessies waarin in plaatjes van lichtbundels maakte op weg 2, schakelde een vrachtwagen op 1 km afstand zijn groot licht uit bij het zien van het licht van de Philips LBL (er was geen ander verkeer op die weg). Dit was om 3 uur 's ochtends toen ik mijn laatste plaatje maakte. Hoe dichter hij bij me kwam hoe langzamer hij ging rijden. Toe hij langs me ging reed hij bijna stapvoets... Ik weet niet wat hij van de lamp vond, maar het was wel amusant.

Wat tegemoetkomend verkeer ziet: Alweer met een Edelux reed ik naar de Philips LED bike light. Hij was goed afgesteld zodat de afkapping onder de horizon zat, en ik werd niet verblind, de weg was te allen tijde goed zichtbaar. Dit geldt voor zowel de lage als hoge stand. Daarna heb ik de lamp afgesteld zodat de afkapping iets boven de horizon gericht was en toen ik redelijk dichtbij kwam was de lamp behoorlijk irritant maar ik werd niet verblind. Ik wilde eigenlijk nog wat meer soortgelijke tests doen met varieren van de hoek 'boven de horizon' maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen.

Op een donkere weg zonder lantaarns kwam ik een groep fietsers tegen (die naar huis gingen vanaf een cafe o.i.d.) op zaterdag/zondag nacht om 3 uur 's nachts: Ik zette de Philips LBL op hoog om te kijken wat voor commentaar ik zou krijgen, een persoon zijn "dat is een mooie lamp". Iets later kwam een 2e groep. Ik had de LBL op laag gezet en een jongen klaagde over het fell licht, een ander zei dat het geen probleem was maar "meer licht zou irritant zijn". Ik heb nog wat verder getest, wat fietsers met slechte verlichting zouden zien als ze iemand tegekomen met de Philips LBL, door met een Edelux op standlicht (wat slechts een beetje beter is dan de lichtbundel van een oude halogeen koplamp), te fietsen naar de Philips LBL op de hoge stand. Ik kon de lichtbundel van de Edelux niet zien, maar ik kon wel de weg zien door het licht van de Philips LBL. Toen ik de LBL passeerde zag ik korte tijd (minder dan een seconde) bijna niets maar bijna meteen zag ik de weg weer met het standlicht van de Edelux. Het is dus niet zo erg, maar wel behoorlijk fel en ik denk dat een lager gemonteerde lamp (ca. op vorkkroon hoogte) beter zou zijn. Ik heb die test gedaan: Er is niet veel verschil, maar met het lager monteren van de lamp lager vind ik dat de weg wel iets minder goed wordt opgelicht...

De accu's en LED driver

De LEDs in de LBL in de hoge stand worden volgens de metingen van Olaf Schultz' (www.enhydralutris.de) aangestuurd op 0,689A, en ik heb wat metingen gedaan met de beperkte meetapparatuur die ik heb, die daarmee goed overeenkomen. Gezien de looptijd was mijn schatting de stroom door de LEDs ca. 0,80A zou zijn (zie ook mijn berichten op candlepowerforums), maar toen ik mat, was de spanningsval over een kleine weerstand van 0.05Ω 35,3mV wat een stroom geeft van 0,706 A (meetfout door de weerstand is maximaal 5% maar ik middelde weerstanden dus ik denk dat het een stuk beter is, meetfout van mijn multimeter? Hmm, geen idee :) ). Dus de driver in de LBL is niet al te efficient, en er is ook ruimte voor meer licht door de LEDs door ze op 1,00A aan te sturen (het maximum dat de Rebels aankunnen).

De LBL wordt geleverd met een lader met USB aansluiting. De accu's kunnen in de lamp worden geladen ofwel met de bijgeleverde lader ofwel via een PC met een USB kabel. Je kunt natuurlijk ook de accu's uit de lamp halen en ze dan afzonderlijk opladen, maar dat is wat meer werk aangezien je de onderkant van de behuizing er af moet halen met een kleine inbussleutel. Met de lamp die ik als referentie/modificatie lamp kocht probeerde ik wat me eerder gevraagd was: Opladen van de lamp terwijl hij aan is. Dat werkt niet, de lamp schakelt uit wanner hij geladen wordt.

Voor wie geïnteresseerd is in deze lamp (ik ben eigenlijk alleen geïnteresseerd in dynamo lampen, deze test laat mij zien wat er mogelijk is met LED koplampen, en wat mogelijke problemen zijn bij fietslampen) is het volgende misschien nuttig:

Met de Maha 9000 lader deed ik een refresh-and-analyze met een laadstroom van 1 A en een ontlaadstroom van ook 1 A: De accu's (waarop staat 'Philips' en '2450 mAh') bleken een capaciteit van 2225 a 2265 mAh te hebben (wat dat dan ook precies betekent, want de spanning daalt bij het ontladen, dus wat is de gemiddelde spanning en dus de energie in de accu's? Of wordt dat soms meegenomen in de getoonde hoeveelheid mAh door 1,2V als standaard spanning te nemen en hogere spanning betekent dan meer mAh? De handleiding zegt niets over dit soort zaken).
Toen deed ik de Philips LBL aan op hoog, in een kamer met temperatuur van ca. 23 °C.

Philips LED bike light: Accu looptijd test
Tijd (h:m:s) Wat gebeurt er?
0:00:00 Lamp op hoog ingeschakeld, 3 blauwed LEDs zijn aan.
0:31:00 (ongeveer) 2 blue LEDs are on. Deze tijdsopname is niet exact; de lamp is lauw.
1:11:00 (ongeveer) (ca. +40 minuten) 1 blauwe LED is nog aan. Deze tijdsopname is niet exact.
1:50:20 (ca. +40 minuten) Alle blauwe LEDs zijn uit.
1:59:18 (ca. +9 minuten) Lamp schakelt uit.

De instructies van de huidige lamp (dat wil zeggen, de lamp die ik als referentie gekocht heb) noemen een looptijd van 2 uur op hoog, waarna de lamp naar laag schakelt en daarop nog volgens diezelfde instructies nog 30 minuten doorgaat. Dus ik vroeg Philips of de electronica veranderd was (of dat de microcontroller anderes geprogrammeerd was).
Antwoord van Philips:

Since approx. July we have switched the electronics in such a way, that when end of battery life approaches, the light goes automatically to eco mode, to make sure the cyclist can still get home safely (and is not simply left in the dark).

De looptijd op hoog moet dus nog steeds 2 uur zijn. Betekent dat dat de stroom door de LEDs nu iets lager is if is de microcontroller nu efficienter?

N.B.: Korte looptijd veroorzaakt door foutieve electronica?

1 nov. 2010 en later: Ik heb rond deze tijd 2 berichten ontvangen over een korte looptijd (later nog meer), de eerste waarbij de lamp ca. 1 uur en 10 minuten op hoog loopt, waarna de lamp naar laag schakelt en in die stand nog ca. 2 uur en 45 minuten brandt. Deze test werd binnenshuis gedaan, bij ca. 18-22 graden Celsius. Latere testen bij tamelijk lage temperaturen buiten tot ca. 6 graden C gaven bijna dezelfde looptijd.

Omdat de looptijd al bij kamertemperatuur veel te kort is (NiMH accu's hebben gewoonlijk een kleinere capaciteit bij zeer lage temperaturen, LiIon is iets beter) is dit waarschijnkijk een defect in de eletronica van de lamp, en de leverancier verzocht de koper de lamp terug te sturen...

Ik heb de looptijd van de lamp die ik zelf heb gekocht, getest met de meegeleverde accu's bij kamertemperatuur (20 en 21 november). Deze lamp heeft ook een korte looptijd en mijn tests lieten zien dat er een probleem is dat veroorzaakt wordt door een timer, misschien meer.

Op 22 november 2010 heb ik mijn bevindingen naar Philips gestuurd met de beschrijving van mijn tests. Ze zijn momenteel bezig dit probleem te onderzoekn (of het hardware/software gerelateerd is, etc.)

Voor een beschrijving van de tests en de resultaten en de versie van mijn lamp, zie: Philips LBL accu looptijd test resultaten. U kan deze test ook doen als u niet de volledige (verwachte) looptijd met de LBL krijgt. Merk wel op dat de accu's meestal eerst een paar keer geladen en ontladen moeten worden voor ze volledige capaciteit hebben. In mijn geval had 1 van de accu's een heel lage capaciteit totdat ik die 2 keer geladen+ontladen had, de anderen waren direct in orde.

Wanneer ik de resultaten van Philips krijg (duurt intussen wel erg lang!), zouden de versies daarna zeker goed moeten zijn. Ik weet niet of alle lampen van de huidige productie een probleem hebben, maar wie een foutvrije lamp wil hebben, zal moeten wachten tot de analyse van Philips klaar is en ik het resultaat op deze pagina zet.

In een pdf van/over een bijeenkomst voor handelaren uit sept.2011 (kwam ik ergens tegen in feb. 2012), wordt gezegd dat de looptijd op hoog gereduceerd is tot 1,5 uur voor veiligheidsredenen, waarna de lamp naar laag schakelt (Er staat in die pdf ook in dat de instructies nog steeds 2 uur als looptijd vermelden). Misschien is dit vanwege de temperatuurafhankelijkheid van de capaciteit van NiMH accu's? In de vraag/antwoord afdeling wordt ook het probleem genoemd dat sommige lampen een looptijd van slechts 70 minuten op hoog hebben, maar het antwoord hierop is fout en misleidend...


Korte looptijd veroorzaakt door koude?

In de koude hebben de meeste gewone NiMH accus een kleinere effectieve capaciteit dan bij kamertemperatuur. Eneloops schijnen beter te zijn. Dit wil ik nog gaan testen, maar merk op dat andere accu soorten ook gevoelig zijn voor kou, Li-Ion houdt het ook niet lang vol als het hard vriest.

Een drastische oplossing voor het probleem van korte looptijden, voor diegenen die de 2 uur looptijd op hoog niet lang genoeg vinden, zou het gebruik van een b2flex of maxflex (http://www.taskled.com) kunnen zijn samen met een externe accu. Het voordeel hiervan, behalve dat je de grootte van de accu dan zelf kunt kiezen naar wat je nodig hebt, is dat je de stroom naar de LED kunt instellen op meerdere waarden, ook op 1A (overigens, de LEDs staan in serie). Ik zal een nieuwe pagina met dynamo modificaties en modifcatie met een taskled driver maken, met natuurlijk plaatjes van de lichtbundel ter vergelijking met de standaard LBL.

Montagehoogte van de lamp: Op de hoofdverlichtingspagina raad ik aan lampen te monteren op vorkkroonhoogte. Maar voor sterke lampen zoals de Philips LBL is stuurhoogte mogelijk beter. Een lager gemonteerde lamp geeft meer schaduwen wat meer informatie over het wegoppervlak geeft. Toen ik verschillende montage hoogten probeerde met een Edelux, stuurhoogte (met speciale houder aan het stuur) en vorkkroon hoogte, had ik het gevoel dat het allemaal niet zo veel uitmaakte. Toen ik de Magichsine (op het stuur) gebruikte en schakelde tussen die lamp en de Edelux tijdens het fietsen,, was het duidelijk dat de schaduwen (van steentjes op het wegdek, of vanwege oneffenheden in het wegdek) groter zijn en zeker duidelijker zijn bij een lager gemonteerde lamp, en het liet ook zien dat bij een lamp die 180 lumen produceert zoals de Edelux, vokkroon hoogte beter is door de schaduwen. Maar aangezien de Philips LBL zoveel meer licht geeft, denk ik dat in dit geval stuurhoogte beter is. Schaduwen zijn in die geval niet echt interssant aangezien je alles van/op de weg kan zien door de grote hoeveelheid licht. En dan is er de kwestie voor welke hoogte een lamp bedoeld is... Zie de Hoofdverlichtingspagina: Lamp hoogte: Monteren van een lamp bedoeld voor 0,75 m op 1,05 m.

Hoeveelheid licht op de weg: een symmetrische lichtbundel schijnt ca. 0,60 a 0,70 van het licht op de weg (of lievr: Beneden de horizon, zie: Hoofdverlichtingspagina: Hoeveelheid licht die op de weg komt bij een symmetrische lichtbundel), maar dat komt niet allemaal terecht waar het van nut is en de verdeling op de weg is ook niet optimaal. Aangezien zowel de Magicshine MJ-808 als de Ktronik 3x XP-G, welke ca. 500 lumen produceren, niet zo goed als een Edelux zijn (180 lumen bij 30km/h) zowel qua bereik als felheid waarmee de weg verlicht wordt, is het duidelijk dat een symmetrische lamp minstens ca. 4x zo veel licht geven moet als een goede lichtbundel met afkapping om de weg even goed te verlichten. De Philips LBL heeft een bredere lichtbundel dus hiervoor is de factor misschien iets kleiner, maar ik schat dat de Philips LBL waarvan Philips beweert dat die minstens 270 lumen produceert (wat ik geloofde, ik dacht zelfs dat het conservatief zou zijn vanwege het feit dat hij zoveel beter is dan de Edelux; Deze waarde dit is later door 2 onafhankelijke metingen van verschillende exemplaren bevestigd), is waarschijnlijk beter dan iedere lamp met symmetrische lichtbundel van 800 lumen, maar als ik nog wat plaatjes van lichtbundels van 1000 lumen lampen bekijk, en daarbij in gedachten houd hoeveel beter de Philips LBL is dan de Magischine MJ-808 en de Ktronik 2x XP-G, dan denk ik dat hij beter is dan 1000 lumen lampen (echte lumen, geen advertentie lumen). Dit kan enigszins afhangen van het patroon van de lichtbundel van de symmetrische lamp.

Toevoeging: Mijn tests van de Lupine Betty 2011 (7x XP-G, ca. 1850 lumen) hebben nogmaals bevestigd hoe effectief een goede lamp met afkapping is. De Betty is op plaatjes wat beter dan de Philips LBL, maar in gebruik scheelt het bijna niets. In het bijzonder wordt dit veroorzaakt doordat het bereik dicht bij de fietser te fel verlicht wordt zelfs als je de lamp op de horizon richt.

Conclusie

De beste fietskoplamp die ik ooit heb gezien. Bijna een auto koplamp. Beter dan alle motorfietskoplampen die ik tot nu toe heb gezien. Veel meer licht dan een Edelux, veel meer licht op de weg dan de Magicshine en Ktronik's dynamo gevoedde drievoudige XP-G.

Er valt niet veel meer te wensen in een fietskoplamp, behalve een versie die op de dynamo werkt! Nou vooruit, ook zou ik het volgende willen zien:

Conclusie voor de huidige versie met fout in de electronica

Deze lamp beschouw ik als een zeer goede lamp voor modificatie. Neem een andere LED driver zoals de b2flex of maxflex van taskled en een externe accu, en je kunt de stroom door de LEDs instellen zoals je wilt, en de looptijd ook bepalen zoals je wilt, met de gekozen (externe) accu.



Modificatie voor de huidige versie met fout in de electronica

Zie Philips LBL: Modificatie


Artefacten en verblinding van tegemoetkomend verkeer (2011-12-9)

Nog te vertalen van EN naar NL: In my original oncoming test of the LBL I found the annoyance quite high for a lamp with StVZO compliant cutoff. I thought it was perhaps due to setting the angle such that the lamp shines to 70m, but end of 2011 when I finally resumed serious testing of headlamps, which I couldn't do from Jan. until recently, I compared it against the Saferide 40 which is much more pleasant than the LBL. Coupled with that is the information that Philips' e-bike headlamp from 2010 did not pass the tests required for motorised vehicles, and the talk I had with a designer of car headlamp lighting in 2010 who said that a car lamp with a wall pattern as the LBL has, with artefacts above the horizon, would never get approved. Together this makes me now think, and testing I did so far seems to confirm, that the artefacts are to blame for at least a part of that annoyance. A further test in January 2012 confirms that the biggest annoyance is at the position of the artefacts. Philips changed from Rebels to Altilons in the new version of e-bike headlamp, and that version should become available soon, at least for OEMs. I have requested one for testing and it will be interesting to compare it with the LBL and see how much better for oncoming traffic it is. And to see whether the e-bike lamp is as good as the LBL.


Lamphouder: Verkeerd-om monteren en de nieuwe balkophouder (2013-2-24)

Een lezer vertelde me dat de LBL verkeerd om in de houder geplaatst kan worden (dus de houder was verkeerd om op het stuur gemonteerd). Het probleem is dan dat de lamp los kan komen op een hobbilige weg omdat hij niet goed vastgeklikt zit. Ik zal dit nog nader bekijken.

In het deel 'Nieuws van fabrikanten en andere bronnen' merkte ik in September 2012 al op:

Nieuws van 5 sept., dus was dit op Eurobike geïntroduceerd? Ik kon er weer niet zijn, dus was ik van anderen afhankelijk. Er lijkt niet veel anders interessants te zijn geïntroduceerd naast de B&M Luxos. De Philips Saferide 80 komt met een nieuwe houder met balkop waarmee je hem op iedere gewenste hoek kunt richten. Blijft dat goed zitten op slechte wegen? Een houder om de Lumiring op de zadelpen te monteren, een kleinere achterlamp met lichtcirkel i.p.v. ovaal die ook op de zadelpen gemonteerd wordt (de Rearlight lightring), De activeride LED bikelight dualbeam voor zowel weg als MTB gebruik en met externe accu. Het ziet er allemaal goed uit.

Een andere lezer vertelde me dat hij inderdaad het probleem had dat ik als mogelijkheid beschouwde, dat de balkop de lamp niet stevig genoeg vasthield op hobbilige wegen, ondanks zeer strak vastzetten. Nog te vertalen naar NL: Well, when I saw the picture the first thing I thought was that the ball should be bigger as the forces can be quite large. For the size of the ball-head, I thought that the lamp sits a bit too high above it, giving a lever which means it might move on bumpy roads. Perhaps not enough testing was done with it? But also I think this is another example of overengineering. I've mostly said it in emails but gave some hints on this site that the Philips designs are all very complicated (Lumiring taillamp, electronics being made tight in the Saferide 60 and Saferide Pedelec headlamps, the Lightring taillamp too I would have designed differently) and complexity gives rise to failures in ways the designers didn't expect. I have some ideas on how to do it quite differently, but that's a story for another day :)

De LBL met balkop ga ik mogelijk nog testen (de balkop is ook los verkrijgbaar, de oude houder lijkt niet meer verkrijgbaar te zijn als los onderdeel).


Nieuw: Ervaringen met versie 2 met balkop en warmere LED lichtkleur en nogmaals veranderde electronica

The ballhead is going to be replaced by the original mount, but I got my hands on one mainly to test the light colour, and I will test the ballmount anyway :)

Pictures to come soon.

My verdict on the new version: The ballhead doesn't work well (it's going to be phased out, replaced with the original mount), but as for the rest It's fantastic! Low mode gives me more I can see with, Philips says it's 35 lux though it looks the same intensity, when looking fairly close to me on the road, as the old one, but that could be due to the cooler light of the old model (20 lux low mode) which gives the impression of 'brighter'. Whatever the case may be, I can see farther and better with the low mode and the high mode is just fabulous, especially for non-paved roads. And it's much much easier on the eyes (for myself but also for oncoming traffic).

The electronics is also improved, it's possible to switch back to high mode when the battery is low. You've been warned with the switch to low mode when the battery indicator goes red, and then it's your own choice to get stranded with no light when running on high :)

I saw a critical comment on a German forum about the battery indicator, in that when it had been red, when the lamp aws switched off for a little while, it goes back to green when using it again, but this is the problem with NiMH, it's hard to ascertain exactly the power in the batteries. The electronics seems to take voltage and possible voltage drop into account in such a way that the status should show fairly accurately the proper status again relatively quickly, and it allows you to extract just about all the power from the batteries, so it seems the current electronics is about as good as it can be.

One thing I don't like: The battery indicator when charging is reversed. When charging, the indicator goes from orange to red (full). Why not from red to orange to green? One could take the red as a 'stop' sign in both cases, but I would think it's more logical to use the colour as a status, not a signal.

The status light is like on the saferide 40, a ring of light around the switch, which goes from green (full) -> orange -> red (nearly empty). The status light is not too bright either! (this was a problem with the original model, the blue LEDs there are too bright).

The light colour is a bit cooler than my FEREI torch which I modified with a Cree XP-G 5B1 LED (in the range of ca. 4100K-4250K), so I would estimate light colour temperature at somewhere from 4500K - 5000K. A bit lower would be better, but this is already quite good. Perhaps it was even the first bicycle headlamp to not use cool white, before the 2nd version of the H-one S? I don't understand why Philips doesn't mention this improvement, to me, or in their advertising.

It seems Philips took almost all comments from me and others to heart (except using LiIon batteries, and it still can't be used while charging), and the result is fantastic. It's way better than any other bike headlamp... (for non-MTB use)

Oh, that reminds me, I thought the Pedelec 80 that I used with the special dynamo driver on my trip in Germany, was quite good while I used it in Germany, in seeing leaves etc. I wasn't sure whether the light colour had been lowered compared to an earlier model, I think not much if any, but on the high mode (0.85A though the LEDs the colour of leaves/browns were fairly well distinguishable, perhaps it was just because of the amount of light?). I think this was the replacement lamp I got mid 2012 or thereabouts. But I'm not going to compare it to the new Saferide 80, as I have just removed the entire system from the bike to send to friend for testing. Perhaps I will test a new Saferide 60 to see if they changed to lower temperature LEDs in the dynamo lamps, that would be interesting to know...

2013-12-1: I've tested a newer Saferide 60 and it too has a lower colour temperature now... Excellent!

And something else I noticed long ago already: The first lamp I bought in 2010 seemed to have stainless steel bolts/nuts on the mount, no rust. A later one rusted pretty quickly which I hate! Penny-pinching on this stuff is not cool. I will check whether the bolts rust on the 3D mount, if so I presume it will happen on all mounts these days.


Vergelijking met andere accu lampen met afgekapte lichtbundel

Zie: Mogelijke concurrenten voor de Philips LED bike light.

Voor e-post ga naar de email pagina