Philips Saferide 40 accu

Introductie, dit schreef ik voordat ik de Saferide 40 testte

Ik ben eerlijk gezegd teleurgesteld in wat Philips op Eurobike 2011 presenteerde. Ik niet zo veel nut in de 40 lux koplampen, en in de andere lampen zie ik geen verbeteringen.

Philips zou alle concurrentie kunnen wegvagen met wat kleine veranderingen in hun huidige ontwerpen. Ze hebben de middelen in electronica en fabricage, en sinds 2009 hebben ze het belangrijkste: De reflector voor Luxeon Rebel-LEDs die gebruikt wordt in de Philips LED bike light (LBL) die bijna perfect is.

Ze hadden het volgende moeten doen:

  1. De accu van de LBL extern maken (dus een kleinere lamp behuizing) wat de concurrentie van accu lampen met afkapping enorm onder druk zou zetten. Evt. met verschillende capaciteiten accu's leveren. Of pluggen/kabels meeleveren zodat mensen eigen accu's kunnen gebruiken/solderen. Philips heeft in feite al een dergelijke lamp maar dan bedoeld voor e-bike. Ook 80 lux, maar of de lichtbundel verder even goed is en de lamp even veel licht geeft als de LBL weet ik (nog) niet. (Philips vertelde dat in de e-bike versie de LEDs waren gewijzigd, van Rebels zijn ze overgestapt naar Altilons, en de reflector is opnieuw berekend...)
  2. Een dynamo driver voor de LBL maken, wat de beste dynamo koplamp zou geven die er bestaat, en daarvan zouden ze er ongetwijfeld ladingen van kunnen verkopen. (dit voor alle landen behalve DE, of misschien kunnen ze met de trucs die ik op mijn StVZO pagina heb beschreven zo'n lamp ook StVZO goedgekeurd krijgen)
  3. De plastic afdekking van de reflector zou aan de bovenkant ondoorzichtig of afgedekt door de behuizing moeten zijn zodat er geen licht rechtstreeks naar je ogen gaat.
  4. Een andere lamphouder voor de dynamo lamp.
  5. Gebruik maken van neutraal witte LEDs, zoals ik ze voorgesteld heb...

Ik begrijp niet dat ze de ontwerpen die zo veel potentieel hebben, niet afmaken en er bijna perfecte lampen van maken...

Maar de nieuwe 40 lux koplamp ga ik wel testen. Voor diegenen die niet zo snel fietsen, is een koplamp zoals de Q-Lite QL-269 een goede optie, vanwege de brede lichtbundel die weinig artefacten heeft, en mogelijk is de Saferide 40 ook zo goed als hij een soortgelijke lichtbundel heeft.

Specificaties:

Massa: Massa: lamp met kabel + houder: 107g., compleet met accu houder + 4x AA accu's: 285 g.
Grootte: breedte: 64 mm, hoogte: 40 mm (zonder houder), lengte: 71 mm.
LEDs: 1 x Luxeon Rebel, 'kristal' wit (dit zou 5500K moeten zijn, wat nog steeds koel wit is, neutraal wit is ca. 3500-5000K volgens bv. Cree, sommige andere fabrikanten beschouwen de bovengrens als zijnde 5500K). De koplampen van Philips zijn qua lichtkleur beter dan veel andere koplampen, maar ze zijn nog te koel, ca. 4000-4500K neutraal wit zou een stuk beter zijn, zoals mijn tests hebben laten zien.
Bedrading:
Aan.uit: De lamp heeft een aan/uit knop boven op de lamp, en schakelt: aan, hoog, knipper, uit. De StVZO versie heeft geen knipperstand.
Prijs: € 69,-.

Plaatjes:

Philips Saferide 40 battery Philips Saferide 40 battery Philips Saferide 40 battery

Test

Getest: 28 nov. 2011 - ergens begin 2012

De lichtbundel begint ca. 3 meter van het voorwiel. De lichtbundel is heel gelijkmatig, verlicht de weg tot ca. 35m. Meer op volledig donkere wegen. Dit is beter dan verwacht, en vergeleken met de QL-269 verlicht hij de weg op grotere afstand sterker. De lichtbundel is al snel tamelijk breed, niet zo breed als de LBL maar de lichtbundel wordt al op niet al te grote afstand breder dan veel wegen waar ik op rij (de lichtbundel is dan ook breder dan die van de Edelux). Sterkte en vorm van de lichtbundel zijn veel beter dan van de afschuwelijke Cyo-40 (Nahfeld).

De vorm van de lichtbundel van de Saferide 40 bevalt me beter dan die van de Saferide 60, er zijn bijna geen artefacten. Artefacten (buiten de hoofdbundel) zijn overigens niet per se een minpunt, ze kunnen bv. voorkomen dat je een gevoel krijgt alsof je gevangen bent in een tunnel van licht. De Saferide 40 heeft geen oververlichting van de weg rond het voorwiel wat de Saferide 60 wel heeft.

De Saferide 60 is feller en de lichtbundel begint dichter bij het voorwiel, de Saferide 40 heeft een bredere meer gelijkmatige lichtbundel.

De lamp die ik ter test heb is een 'engineering sample', hoewel productie modellen al te koop zijn, en ik had er wat problemen mee, die naar ik aanneem niet aanwezig zijn in de uiteindelijke versie. Hier zal ik nog op ingaan indien/wanneer dat aan de orde is. Deze lamp heeft ook een knipper modus, wat ik i.h.a. geen goede zaak vind want bij achterlampen maakt dat het zowat onmogelijk afstand in te schatten, en bij koplampen kan zo'n koplamp (bij een ander) het nachtzicht totaal verpesten. Deze lamp heeft 3 modi: Laag, hoog, knipperend. Laag en hoog liggen te dicht bij elkaar, wat voor mij de zin de lamp op laag te zetten wegneemt. Misschien is de looptijd een stuk langer op laag, dat heb ik nog niet bekeken. In dat geval zou juist de hoge stand nutteloos zijn ;-)

Ik had teveel problemen met de lamp, en kon daarom toch geen plaatjes van de lichtbundel maken, dus zaagde ik hem open om wat plaatjes van de binnenkant te maken. Deze volgen nog. Een van de problemen, bezijdens dat de lamp niet betrouwbaar werkte vanaf het begin, was dat de stekker in de accuhouder het na een tijd niet meer goed deed. Ik ben niet voorzichtig met de lamp omgegaan, bv. de accu houder opgetild aan het snoer, maar dat hoort bij dit soort producten. Als het daar niet tegen kan, zal je na verloop van tijd dezelfe problemen tegenkomen. Ik heb overigens ideen voor veel betere connectoren, als je geinteresseerd bent, Philips :)

2013-6-27: Ik ga geen nieuwe lamp kopen om verder te testen omdat ik deze lamp niet interessant genoeg vind.

Voor e-post ga naar de email pagina