Q-lite QL-269

Getest: 29 juni 2011 - 4 dec. 2011. Deze lamp heb ik te leen.

Informatie van de fabrikant: Q-lite 269 (MC-E)

Mogelijk vergelijkbaar qua prestaties met de Dosun D1 (hoewel de LED met de helft van het vermogen van de D1 aangestuurd lijkt te worden).

Specificaties:

Massa: lampkop + houder: 122 g, inclusief kabel + accu houder: 252 g. Met 4xAA accu's ca. 361 g. (ik gebruik de accu's van de Philips LBL)
Grootte: Lampkop ca. 64 mm breed, 57 mm hoog, 70 mm lang.
Behuizing: Aluminium bovenkant die tevens het koellichaam voor de LED is, plastic onderkant.
Lichtbron: Cree MC-E, koel-wit.
Montage: Snelspanner.
Kabels/connectoren:
Prijs: ca. €? / $? (de lamp wordt niet in EU/USA verkocht voor zover ik weet, indien wel zou de prijs waarschijnlijk ca. €65,- / $90,- zijn)

Plaatjes:

Ervaringen

Met de knop achter op de lampkop schakel je de lamp aan, in dimlight-modus, nog een keer drukken schakelt naar grootlight, nog een keer naar dim+groot licht, en dan weer naar dimlicht, etc. Als je de knop iets meer dan een seconde ingedrukt houdt schakelt de lamp uit.

Er zijn 3 status LEDs aan de bovenkant: Links een rode die oplicht als de accuspanning te laag wordt, de middelste is blauw en licht op als het 'groot licht' aan is. De rechter is groen is en licht op als het 'dimlicht' aan is. Bij testen overdag vond ik al dat die LEDs veel te fel zijn. Dat kan 's nachts alleen maar erger worden. Dit is een fout in het ontwerp...

Het begon donker te worden op mijn eerste rit. Toen ik de lamp aandeed leek hij behoorlijk goed, heel veel licht. Toen ik aankwam bij weg 4 met veel auto's op de parallele weg, was de QL-269 nogal slecht vergeleken met de Philips SLD dynamo lamp. Het bereik was veel te kort (in die situatie, omdat de lamp de weg op 35-40 m zwak verlicht zie je dat nauwelijks door de lampen van de auto's die in je gezicht schijnen).

Een 2e rit, waarmee ik een echte test wilde doen op weg 1 (geen straatverlichting, zonder verkeer) en plaatjes van de lichtbundel + een video wilde maken: Voor ik begon plakte ik 5 lagen wit isolatie plakband over de veel te felle status LEDs. Veel beter! Toen werd het probleem van de hoge en lage stand van de QL-269 duidelijk: Als je de lamp zo richt dat de lichtbundel in de hoge stand niet in de ogen van tegemoetkomende verkeersdeelnemers schijnt, verlicht de lage stand de weg maar tot ca. 15m van het voorwiel. Verder, wat nog erger is dat de weg dichtbij nogal oververlicht wordt in dat geval zoadt je in feite niet eens zo ver kan zien omdat je ogen zich aanpassen aan het felle dicht dichtbij het voorwiel. De enige stand waarbij ik vond dat de laag+hoog lichtbundel een nuttige totale lichtbundel gaven, was de lamp zo te richten dat de lichtbundel van 'laag' zo ver mogelijk schijnt. Dit houdt wel in dat de lichtbundel 'hoog' behoorlijk in het gezicht van tegemoetkomend verkeer schijnt. Ik wil nog wat plaatjes maken op weg 2. De plaatjes van de lichtbundels zijn nu gemaakt op weg 1 die niet helemaal vlak is, de weg loopt wat omhoog naar een bult op ca. 70m afstand. Dit maakt ook dat de lichtbundel er wat beter uitziet op grotere afstand dan je in werkelijkheid ervaart. Ik denk dat de weg dichtbij je nog steeds oververlicht is met de lamp hoog (ver) gericht want de felheid is groter op grotere afstand dan ik die ervaar tijdens het fietsen.

N.B. Je moet weten dat plaatjes van lichtbundels niet het hele verhaal vertellen! Zie in het bijzonder de beschrijving van de tests met de E3-pro-StVZO voor de problemen die hier om de hoek komen kijken. Je moet de tekst op deze pagina lezen om de plaatjes van lichtbundels te interpreteren! En dat geldt voor alle plaatjes van lichtbundels van alle lampen...

Bereik: Een ruwe schatting op dit moment: ca. 35-40m in de standaard stand alsook in de stand met standaard + grootlicht gericht zoals hier boven beschreven en zoals getoond in de plaatjes van de lichtbundel. De verlichting op grote afstand lijkt slechter dan van de Philips SLD hoewel diens lichtbundel nauwelijks verder te gebruiken is, tot ca. 45 m. Nogmaals controleren bevestigde deze eerste schatting, en de SLD verlicht de weg op 35-45 m met grotere intensiteit. Ik wil nog lux metingen gaan doen...

Metingen

Komen nog (bij de LED).

Accu houder

De accu houder is voor 4 x AA NiMHs. Eneloop 2000mAh en Philips 2450mAH accu's passen er maar net in. Deze accu's hebben een diameter van ca. 14.15mm. Ik heb nog wat oudere accu's met lagere capaciteit gemeten (sommigen uit 2001), die hadden dezelfe diameter (ca. 14.15mm). Ik probeerde wat nieuwere Philips 2600mAh accu's en deze passen niet, hun diameter is ca. 14.35mm. De lengte ervan is slechts enkele honderdste millieter lange, maar het lichaam is wat langer, hoeken zijn rechthoekiger, wat het moeilijker maakt ze in allerlei apparaten te stoppen. Dat bevalt me niet aan die accu's... Ik geloof dat alle fabrikanten zulke trucs uithalen om more capaciteit uit de AA grootte te halen, dus andere NiMH accu's met hoge capaciteit passen mischien ook niet...

Looptijd

Met de accu's van de Philips LBL (ca. 2250 mAh gemeten met de Maha900):

Dim + groot licht : ca. 2 h waarne de LED in lage stand aangestuurd wordt, hierbij is de behuizing is een stuk koeler, die nl. behoorlijk heet werd op de normale stand (maar niet tijdens fietsen, zelfs bij 20°C omgevingstemperatuur). De lamp blijft zo schijnen met almaar minder fel licht. Na ca. 3 uur is het licht nauwelijks nog bruikbaar.

Looptijd met alleen dimlicht: ca. 3 h ??

Plaatjes van de lichtbundel

Voor meer informatie over het maken van plaatjes van lichtbundels zie de pagina over camera instellingen/positie, lamp hoogte en gebruikte wegen.

(nacht van 29-30 juni).

dimlicht, grootlicht, dim+groot licht:


Zoomed 3x:

Video (nacht van 29-30 juni): Vergelijkt de QL-269 met de Philips SLD (dynamo).

2011-06-30--Samsung_EX1--Philips_SLD_vs_QL-269.mp4

Conclusie

De lage lux waarde van 30-40 zoals Q-lite zegt dat de lamp produceert, betekent dat er weinig licht geconcentreerd in de bovenkant van de lichtbundel zit wat betekent dat het bereik niet geweldig is en de resultaten hebben dat bevestigd. Wat niet goed is voor een groot bereik, is de oververlichting van de weg dichtbij die vooral plaatsvind in de stand laag + hoog. De lichtbundel is breed vanaf het begin, wat een pluspunt voor deze lamp is.

Ik heb de QL-269 rechtstreeks vergeleken met de Philips Saferide 40: De lichtbundel van de QL-269 is op 30-40 m tamelijk zwak. Op een volledig donkere weg valt dit minder op dan een weg met ietwat verlichting en/of waar een parallelweg voor auto's langs ligt waarbij je aardig wat direct licht in je ogen krijgt van autkoplampen. Op dat soort wegen is de Philips Saferide 40 ondanks bijna gelijke beweerde lux waarde veel beter.

Voor diegenen die wat rustiger aan rijden (zeg ca. 20 km/h 's nachts), geeft de QL-269 een fraaie lichtbundel in de lage stand, en eentje die beter voor dat doel is, oftewel breder en feller tot ca. 30 m afstand is, dan wat dynamo koplampen zoals de Edelux, Philips SLD, E3-pro-StVZO produceren.

Voor diegenen die snel willen rijden (voor wie 25 km/h rustig aan is) is dit geen concurrentie voor i.h.b. de Philips LBL. Ik zou zelfs zeggen dat de dynamo gevoedde Philips SLD (2,4W) en de Edelux (2,4W) betere lampen zijn voor snelle fietsers.

De hoge stand ('groot licht') is problematisch: De afkapping bevindt zich op een andere positie dan die van de lage stand, en om sterke oververlichting van de weg dichtbij de fietser te voorkomen voor de laag+hoog stand, moet je de lamp wel zo richten dat hij tegemoetkomend verkeer verblind (in 'hoog' of 'laag+hoog'). De hoge stand is nutteloos in die opstelling zoals je kan zien op de plaatjes van de lichtbundels. Ik zou deze lamp niet gebruiken in de hoge stand aangezien die slechter is dan de lage stand. Ik zou hem ook niet gebruiken in de laag+hoog stand aangezien dat nauwelijks iets toevoegt aan de lage stand.

Een simpele verbetering in de lamp (hoewel waarschijnlijk niet StVZO conform, de lichtintensiteit zal boven de horizon waarschijnlijk boven 2,0 lux uitkomen) zou zijn: I.p.v. de lage/hoge stand gewoon de 2 kernen die in de lage stand worden gebruikt met een hogere stroom aansturen, tot 0,70A i.p.v. ca. 0,35A. Oftewel het negeren van de 2 kernen van de hoge stand! Ik vraag me af hoeveel de ontwerpers beperkt werden in het ontwerp van de reflector door de implementatie van een hoge stand, aangezien dit betekent dat alle standen laag, hoog, laag+hoog aan de StVZO eisen moeten voldoen. Als ze de 4 kernen van de reflector voor iedere stand hadden gebruikt hadden ze de reflector mogelijk kunnen ontwerpen zodat er een hogere lux waarde bereikt wordt, en dus een groter bereik.

Al met al is deze lamp interessant omdat hij een teken is van het feit dat meer fabrikanten lampen met lichtbundels met afkapping maken, maar ook interessant vanwege het feit dat hij net als alle andere LED koplampen niet in de buurt van de Philips LBL noch de B&M Big bang komt (N.B. De brede lichtbundel en scherpe afkapping van de Big bang zijn indrukwekkend op Vienna's plaatjes, maar de lichtkleur en ongelijkmatigheid van de lichtbundel van de Big bang zijn alles behalve indrukwekkend).

Voor e-post ga naar de email pagina