Ktronik 3x XP-G dynamo koplamp voor MTB gebruik

Deze lamp is me geleend door Charles Tsai/Intelligent design cycles. Ik heb hem getest van 1 augustus to ca. 20 augustus 2010.

Specificaties:

Massa: 118 g. (met houder, kabels naar de dynamo en condensatoren)
Grootte: ∅ 30 mm, lengte: 52 mm (zonder kabeltrekontlasting, 72 mm met de trekontlasting)
LEDs: 3 x Cree XP-G koel wit
Lens: Carclo triple narrow

Website:

http://www.klite.com.au/

Plaatjes:

De voorlamp met kabels, condensatoren, etc.:
Ktronik triple XP-G, 1 Ktronik triple XP-G, 1a Ktronik triple XP-G, 2 Ktronik triple XP-G, 3, grootte in verhouding to mijn vingers

En hier een soortgelijke achterlamp met doffe lens en rode LEDs:
Ktronik triple XP-G, rear light, frosted, rood, 1 Ktronik triple XP-G, rear light, frosted, rood, 2
Ik ben er niet aan toegekomen goed te testen hoe het is om te fietsen achter iemand met zo'n achterlamp en dus om te zien (op allerlei afstanden) hoe irritant (of toch mischien goed :) ) zo'n achterlamp is. Wat de korte test die ik wel deed liet zien, was een absurde hoeveelheid licht voor een achterlamp (vanwege de doffe lens verblindt die in ieder geval niet in die mate als de voorlamp).

Edelux + Philips LED bike light + Ktronik triple XP-G op mijn fiets:
Edelux + Philips LED bike light + Ktronik triple XP-G op de fiets

Plaatjes van de lichtbundel

Ik had niet genoeg tijd met deze lamp om goede plaatjes van de lichtbundel te maken. I was vooral bezig de Philips LBL te testen die ik samen met de Ktronik lamp had geleend, en aan het experimenteren met mijn ST70 camera, toen ik hoorde dat ik de lampen eerder terug moest sturen dan ik wilde...

Tegemoetkomende plaatjes

Tegemoetkomend plaatje op weg 1 op ca. 20-25 m, [ Lamp hoogte ca. 1.05 m, camera hoogte ca. 1.15 m, Camera: Oude Fuji 2600z, automatisch (hij heeft geen sluitertijd/diafragma/ISO instellingen), 2M pixel ]:
Ktronik triple XP-G, tegemoetkomend plaatje op weg 1 op ca. 20-25m met fuji 2600z camera

Ervaringen:

Deze lamp is vooral bedoeld voor 's nachts mountainbiken, maar net zoals met de Magicshine, heb ik deze lamp getest met als doel te zien wat er mogelijk is met meer LEDs en dus het rijden met meer licht met een dynamo te ervaren en te zien of ik kan voelen dat er meer vermogen uit de naafdynamo gehaald wordt (antwoord: Eigenlijk niet) en of er hierbij een sterke trilling in het stuur te voelen is (antwoord: alweer, eigenlijk niet). Voor meer informatie over deze lamp zie de website van de maker http://www.cncdelite.com/ (de lamp is daar ook te bestellen). Meer informatie is ook te vinden op het forum van mtbr.com en op candlepowerforums.com.

De lens in de lamp is een Carclo-narrow lens. Ondanks die lens is de lichtbundel niet erg smal, en de lichtbundel komt niet ver. Dit is een algemeen probleem met de XP-G LED; Er zijn geen goede lampen (Lupine Betty 2011 is een uitzondering) hiermee die een goed bereik hebben vanwege de enorm brede lichtbundel die de XP-G geeft en die moeilijk goed te bindelen is, in ieder geval met een kleine lens of reflector! Ik probeerde alle mogelijke hoeken om het grootste bereik te krijgen, waarbij ik me niet druk maakte of ik mensen verblindde omdat deze lamp, net als de Magicshine, tegemoetkomend verkeer hoe dan ook verblind, hoe je de lamp ook instelt (de meeste testen deed ik op wegen zonder tegemoetkomend verkeer). Het resultaat is nogal teleurstellen, met maximaal 40 m, een stuk minder dan de Edelux.

Eerste indruk op 1 augustus: Hij lijkt feller dan de Magicshine, de lichtverdeling is heel gelijkmatig, maar in vergelijking met de Philips LED bike light steekt hij zwaf af (de Edelux, triple XP-G en Philips LBL samen met een oude halogeen lamp, de Lumotec oval senso plus, werden door mijzelf en Charles Tsai op 1 augustus allemaal goed vergeleken op een bijna geheel onverlichte weg). De hoeveelheid stooilicht van de Ktronik lamp is enorm, maar er is niet zo veel licht vlak naast de fiets. De Magicshine heeft een behoorlijk sterke ring van licht dichtbij het voorwiel wat je een beetje de indruk geeft dat je in daglicht rijdt omdat gebouwen, bomen etc. die zich bijna naast je bevinden volledig verlicht worden. Ik zeg niet dat dit goed of slecht is, het is alleen een indruk (die misschien wel of isschien niet relevant is voor mountainbiking in het donker, en voor gebruik op de openbare weg zijn beide lampen niet geschikt, gevaarlijk zelfs in sommige omstandigheden, dus deze indruk is geen argument voor of tegen deze lampen). Een andere indruk is dat deze lamp een meer gelijkmatige verlichting heeft dan de Magicshine, die ongeveer op Edelux niveau verlicht op niet al te grote afstand (op grotere afstand, zeg ca. 30m en meer, is de Edelux beter) zelfs als ik de lamp zo instel voor een maximaal bereik.

Hij lijkt niet meer trillingen te geven in de naafdynamo dan een Edelux (de naafdynamo moet ca. 7 Watt produceren voor de 3 LEDs in plaats van de ca. 2,4W voor de Edelux), dat is mooi want als de trillingen erger zouden zijn dan bij de Edelux door de 3 LEDs was zo'n systeem voor mij niet bruikbaar. Ik heb dit met een andere fiets getest (met zwaardere verende voorvork en ander band en dus andere massa van het wiel) en daar was het ook geen probleem.

Hoeveelheid licht: Aannemende dat de juiste resonantie condensatoren genomen zijn voor de snelheid waar je het meeste licht bij wilt hebben (er waren allerlei resonantie condensatoren inbegrepen bij de lampen die ik getest heb), waarmee je 0,70 A uit de naafdynamo moet kunnen halen, zou iedere XP-G ca. 210 lumen produceren (see http://www.mtb-news.de/forum/showpost.php?p=6822716&postcount=1088). De Ktronik triple XP-G produceert dus waarschijnlijk ca. 630 lumen, minus de verliezen door de lens die gewoonlijk ca. 0,10x á 0,15x zijn. Vandaar verwacht ik dat de lichtproductie ca. 550 lumen is, ongeveer hetzelfde als de Magicshine. Vanwege de brede bundel komt waarschijnlijk ca. 0,60 hiervan (330 lumen) op de weg (of beter, onder de horizon) en natuurlijk niet overal waar het zinvol is (zoals 10 meter naast de weg, of heel erg ver weg), dus effectief is er veel minder bruikbaar licht op de weg. Ik kreeg eerst de indruk dat de triple XP-G meer licht gaf dan de Magicshine vanwege de gelijkmatige lichtverdeling die veel meer verlicht in het midden gebied (ca. 5 a 10 m van je voorwiel) maar de Magicshine heeft een bredere ring van licht dichtbij je voorwiel, en een fellere hotspot.

Conclusie

Deze lamp laat zien wat mogelijk is met 3 hoogvermogens LEDs gevoed door een dynamo: Een enorme hoeveelheid licht. Voor rijden op de openbare weg is deze lamp niet geschikt: Gevaarlijk in sommige situaties voor tegemoetkomend verkeer op onverlichte wegen, hoewel iets minder dan de Magicshine vanwege de gelijkmatige lichtverdeling, elders geeft de lamp irritatie voor tegemoetkomend verkeer en voetgangers. Als je 's nachts wil mountainbiken (of als je een koplamp nodig hebt voor gebruik in een land waar automobilisten er op uit zijn fietsers aan te rijden! In niet ieder land is het even goed fietsen als in NL!) dan is dit een prima lamp die veel meer licht geeft dan Supernova's tamelijk erbarmelijke dynamo lampen.

Voor e-post ga naar de email pagina