Magicshine MJ-808 P7 10W LED lamp (voor MTB gebruik)

Deze lamp werd me geleend door Jack van Messel in juni 2010. Bedankt!

Specificaties:

Massa: Vergeten te wegen toen ik hem te leen had (blijkbaar: lampkop ca. 112 g., accu ca. 200 g).
Grootte: ∅ ca. 43 mm, lengte ca. 50 mm.
LEDs: Seoul P7 LED, koel-wit
Prijs: ca. $80,- + BTW + invoerrechten.

Plaatjes:

Gemonteerd op een fiets ziet het er zo uit:
magicshine mounted on bike, front view magicshine mounted on bike, side view magicshine mounted on bike, rear view
De lamp wordt bevestigt op het stuur met een dikke rubber ring. Dit lijkt goed genoeg zodat de lamp niet verschuift als je over hobbels gaat e.d. (op de weg, ik heb hem niet getest met MTB gebruik), maar als je de knop drukt (om te schakelen tussen hoog, laag, stroboscoop, uit), moet je de kop van de lamp vasthouden om te voorkomen dat hij gaat verdraait.

Introductie

Ik was voor mijn doelen niet echt geïnteresseerd in accu lampen, maar ik kreeg het aanbod een 'Magicshine' te lenen, en daarmee begon ik een vergelijking tussen de Edelux (180 lumen bij 30km/h) en deze 'Magicshine' die een P7 LED gebruikt. Het doel van deze vergelijking is te zien wat je aan meer licht hebt, hoe een symmetrische lichtbundel staat tot eentje met afkapping, zowel wat je ermee op de weg ziet, wat je ziet als een tegenliggers zo'n lamp heeft, etc. Deze lamp wordt rechtstreeks vanuit China verkocht, maar ook via allerlei distributeurs in allerlei landen.

De Magicshine heeft een Seoul P7 LED die met ca. 10 Watt aangestuurd wordt, wordt geleverd met een Li-Ion accu en lader daarvoor. De lamp heeft een symmetrische lichtbudel (geen afkapping) en is voornamelijk bedoeld voor 's avonds rijden met mountainbike (vooral voor 's winters als het vroeg donker wordt; Let wel dat het in Nederland i.h.a. niet toegestaan is 's nachts te rijden in bv. het bos, en de reden daarvoor is dat je zelf ook niet zou willen als fietsers in jouw slaapkamer komen...; Ik weet niet hoe dit in andere landen geregeld is behalve dat in Duitsland eenzelfde regel geldt, er zullen wel uitzonderings gebieden zijn neem ik aan). De prijs is belachelijk laag voor het gebodene, ca. €65 (+ BTW + invoerrechten), en die lamp heeft dan ook voor dit doel voor een revolutie gezorgd. Hoewel de lamp als een 900 lumen lamp wordt verkocht, is hij gemeten op ca. 550 lumen (maximaal, als hij nog koud is, merk op dat LEDs minder licht geven hoe warmer ze worden), zie: http://www.mtb-news.de/forum: Die Stunde der Wahrheit, page 14.. U kan daar ook lezen dat deze lamp evenveel licht geeft als een Lupine Tesla terwijl hij maar 2/3 van het vermogen gebruikt.

De lamp heeft 3 instellingen: Hoog, laag, stroboscoop (die laatste is nutteloos! behalve om mensen te verblinden...)
Op de knop drukken maakt dat de lamp aangaat op hoog, daarna schakel je ermee naar laag, stroboscoop, en uit. Als je de knop 2 seconden ingedrukt houd wordt de lamp direct uitgeschakeld. Echt uit is de lamp alleen als je de kabel van de accu eruit trekt, er blijft anders i.h.b. een status LED branden.

Indrukken tijdens ritten

De vergelijking tussen de Edelux en Magicshine was gedaan op dezelfde fiets. Om lichtpatronen te vergelijken, en te zien wat het richten van de Magicshine verder/dichterbij verandert en hoe het vergelijkt met de Edelux in elke positie, schakelde ik meermaals tussen de Edelux en Magicshine (een uit, ander aan dus), wat een goede indruk geeft hoe goed of slecht de lichtbundel van de Magicshine is vergeleken met Edelux, hoe de Magicshine ook was gericht (dichtbij, ver voor maximale afstand, of er tussen in).

N.B.: De nachtopnamen zijn allemaal tamelijk donker. De plaatjes van de lichtbundels en plaatjes als je de lamp tegemoetkomt zijn allemaal flink wat donkerder dan wat ik zelf ervaar met deze lampen, en wordt veroorzaakt door de beperkingen in de (toen) gebruikte camera, i.h.b. de korte (automatische) sluitertijd. Het is echter geen probleem de vorm van de lichtbundels te zien en de beelden van de Edelux en Magicshine als je ze tegemoetkomt, te vergelijken.

  1. De lichtbundel geeft een stuk heel fel licht net voor het voorwiel, dan wordt het wat donkerder, en daarna komt de 'hotspot'. Deze hotspot en de verlichting in alle kanten aan de zijkant geeft je meer de indruk van een 'enorm fel licht', maar zo simpel ligt het niet en ik zal dit nader bekijken in de volgende analyse. Hier wat plaatjes van de lichtbundel:

    [ Lamphoogte: ca. 1,05 m, Camerahoogte: ca. 1,15 m, Camera: Oude Fuji 2600z, Instellingen: automatisch (hij heeft geen sluitertijd/diafragma/ISO instellingen), Plaatjes: 2M pixel ]:
    magicshine light beam shot 1 magicshine light beam shot 2 magicshine light beam shot 3
    (In de achtergrond zijn wat lichtpuntjes te zien van straatverlichting van een andere straat, een stuk verder)
  2. De lage stand geeft als je de lamp niet al te ver richt mogelijk dezelfde hoeveelheid licht (waar de bundel het helderst is) als een Edelux maar al met al is de lichtbundel niet zo nuttig als die van de Edelux. In dit geval is de reikwijdte lang niet zo groot als van de Edelux, dus zeker geen goede verlichting (4 m of meer breed) van het gehele wegoppervlak tot ca. 40-50 meter, omdat het deel van de lichtbundel dat daar komt, te zwak is. Als je de lamp verder richt om de weg goed te proberen te verlichten tot 40 meter vanaf de fiets, dan is het licht op korte afstand tamelijk zwak en en weg is nog steeds niet zo goed opgelicht op die afstand (ca. 40 m) als met de Edelux.
  3. De hoge stand geeft de indruk van veel meer licht dan een Edelux, maar zoals ik elders beschreef, komt ca. 0.6 a 0.7 van de lichtbundel op de weg zoals met HAVO/VWO niveau wiskunde te berekenen is (maar dat komt niet allemaal daar terecht waar het echt nuttig is, zie ook mijn test van de Philips LED bike light voor meer hierover). Dat betekent dat ca. 330 á 385 lumen op de weg terecht komt, ongeveer 2x zo veel als een Edelux. Dat licht wordt anders verdeeld, i.h.b. een bredere bundel dicht bij de fiets. Dit geeft de indruk van een veel fellere lamp vanwege het fel verlichte stuk vlak na het voorwiel, en de 'hotspot'. Als ik de 'hotspot' ver weg richt zodat ik goed licht op de weg krijg tot ca. 40 m, dan is de weg tot op korte afstand (minder dan 30 m) ongeveer even goed verlicht als met een Edelux. Het is wel zo dat de lichtbundel van de Magicshine breder en meer oneven is (fel verlicht stuk, dan weer donkerder, dan de hotspot). De brede bundel die ook omhoog verlicht (bomen aan de kant van de weg bijvoorbeeld) geeft je meer de indruk alsof je in daglicht rijdt...
  4. Tegemoetkomend verkeer dat een fiets met Magicshine tegenkomt ziet dit:

    [ Lamphoogte: ca. 1,05 m, Camerahoogte: ca. 1,70 m (genomen zonder statief, iets lager dan ooghoogte), Camera: Oude Fuji 2600z, Instellingen: automatisch (hij heeft geen sluitertijd/diafragma/ISO instellingen), Plaatjes: 2M pixel ]:
    Op 50 m:
    magicshine mounted on bike, front view

    Op 5 m:
    magicshine mounted on bike, front view

    Tamelijk opvallend is het feit dat het bijna niet uitmaakt of je de lamp op hoog of laag zet, je krijgt bijna dezelfde indruk (d.w.z. er is niet zo veel verschil in intensiteit zoals gezien door het oog kijkend in de lichtbundel, en camera beelden tonen dit ook wel). Die indruk is er een van 'een heel fel licht dat naar je toekomt', niets meer, niets minder. Dit betekent ook dat het op lage stand zetten van de lamp om het overige verkeer niet te hinderen nutteloos is. Nou ja, bijna nutteloos, er is een klein verschil zoals ik merkte in de test waarin ik de lamp tegemoet reed op een onverlichte weg zoals hieronder beschreven.

    Nog wat meer uitproberen: Ik keek wat ik zag met een Edelux als ik een fietser tegen zou komen die een Magicshine P7 lamp aan had, one lost night on a lonely country road, looking for a shortcut that I never found. O nee, dat was wat anders : ) (maar wel vergelijkbaar in dat ik een sterk vreemd licht zag ;-)) Het was wel op een buitenweg, geen enkele lantaarn. Ik zette de Magicshine op een paal, ongeveer dezelfde hoogte als het licht zou zijn als gemonteerd op het stuur van een fiets (en de lamp had ik tamelijk ver gericht, dus bijna horizontaal). Ik reed toen op dit licht af met een fiets met Edelux koplamp, om te kijken hoe irritant de P7 lamp zou zijn.

    Hier plaatjes van de Magicshine op 220 meter, 140 m, 80 m en 30 m:
    [ Lamphoogte: ca. 1,05 m, Camerahoogte: ca. 1,70 m (genomen zonder statief, iets lager dan ooghoogte), Camera: Oude Fuji 2600z, Instellingen: automatisch (hij heeft geen sluitertijd/diafragma/ISO instellingen), Plaatjes: 2M pixel ]:
    Magicshine MJ-808, tegemoetkomend op 220m Magicshine MJ-808, tegemoetkomend op 140m Magicshine MJ-808, tegemoetkomend op 80m Magicshine MJ-808, tegemoetkomend op 30m
    (de gelige puntjes zijn lantaarns van een weg wat verderop)

    Hier een plaatje van de Edelux op ca. 20 m:
    [ Lamphoogte: ca. 0,75 m, Camerahoogte: ca. 1,15 m, Camera: Oude Fuji 2600z, Instellingen: automatisch (hij heeft geen sluitertijd/diafragma/ISO instellingen), Plaatjes: 2M pixel ]:
    edelux, tegemoetkomend op 20m
    De Edelux is duidelijk minder fel dan de P7 op de camera positie, en dat moet ook zo aangezien de Edelux onder de horizon was gericht, oftewel, het meeste licht komt op de weg terecht. Merk verder op dat de Edelux een groeniger LED lichtkleur heeft...

    De irritatie van de Magicshine is op zich niet zo erg als wat je met sommige veel minder felle lampen hebt, waar de irritatie niet wordt veroorzaakt door de hoeveelheid licht, maar door 'artefacten' in het licht/de reflector. Maar het was wel problematisch in een ander opzicht: Het was erger dan op een parallel weg rijden aan een autoweg. In een van de richtingen (die waarbij je het dichst bij de autoweg bent) zul je extreem gehinderd worden door autokoplampen, die vaak geen behoorlijk afkapping naar de zijkant hebben. Het resultaat van deze slechte zijdelingse afkapping van autokoplampen, is dat het irritanter is te rijden op zo'n parallelweg, dan indien je op dezelfde weg zou rijden als de auto's en de koplampen bijna recht op je afkomen. Zie de pagina over Irritaties door lampen voor meer informatie.

    Iemande die ik de Magicshine 's nachts toonde , zei dat deze lamp "verboden moet worden" en ik kan hierin alleen maar meegaan. Zelfs op laag zorgt hij ervoor dat fietsers in tegenovergestelde richting gewapend met een Edelux, rijdend op onverlichte weg, de weg niet meer kunnen zien (en ook niets naast de weg, dus zullen ze niet zien wanneer ze de kant van de weg naderen, gedurende een redelijk lange afstand (enkele seconden) wat gevaarlijk is, en op verlichte straten of in de stad heb je zo'n lamp als deze niet nodig.

    Merk wel op dat deze test van de Magicshine het slechtst mogelijke geval betreft: Totaal onverlichte weg, en de fietser met de P7 lamp had de lamp tamelijk ver gericht, wat geeft dat je een enorm sterke lichtstraal recht in je gezicht krijgt.

    Enige dagen later heb ik nog getest op een straat met ruim voldoende straatverlichting, met de P7 niet al te ver gericht. De lamp wes enorm fel maar ik werd niet verblind. De lamp verder richten was zeer irritant en gaat wel naar de grens, d.w.z. je krijgt zoveel licht van de lamp dat je ondanks de straatverlichting bijna verblind wordt.

Toevoeging 3 december 2010: Dit merkte ik al op bij mijn review van de Lupine Betty 2011, maar ik zal het ook hier plaatsen: De tegemoetkomende test met de Lupine Betty maakte duidelijk dat het niet alleen om de hoeveelheid licht gaat die je verblindt, maar vooral om de tamelijk sterke hotspot. Een sterk licht zoals de Lupine Betty in je gezicht geschenen krijgen is niet plezierig maar zal je niet helemaal verblinden zoals de Magicshine wel doet, omdat de lichtbundel gelijkmatiger is, waardoor je de weg nog steeds kan zien, niet door je eigen lamp, maar wel door het licht afkomstig van de Betty. Dit werkt niet bij de Magicshine, omdat de hotspot daar tamelijk sterk is, en de rest van de lichtbundel zwak behalve dichtbij de fiets.

Conclusie

De Magicshine is verbazingwekkend goedkoop en laat zien wat er met meer licht mogelijk is. Dat geeft meer comfort en het is zeker prettig om meer licht op de weg te hebben dan de Edelux (wat het geval is tot een tamelijk korte afstand vanaf het voorwiel) zoals ik heb ervaren bij vergelijken met de Edelux. De symmetrische lichtbundel is echter een probleem: Hij irriteert niet alleen tegenliggers, hij is in sommige omstandigheden zelfs gevaarlijk omdat die tegenliggers voor een aardige afstand verblind kunnen worden, en of je de lamp nou op de lage of hoge stand hebt staan maakt daarvoor niet veel uit. De lichtbundel geeft verder niet een uniform 'lichttapijt' zoals de Edelux dat geeft, wat betekent dat de lamp al met al niet beter is dan de Edelux (voor rijden op de openbare weg). Hij laat dus zien dat meer licht comfortabel is, maar ook dat een afgekapte lichtbundel een vereiste is om tegenliggers niet te irriteren, veligheid, en om de beschikbare hoeveelheid licht efficient te gebruiken.

Nog een laatste opmerking: Een Edelux die onjuist is afgesteld (met afkapping van het licht boven de horizon) is nog erger dan de Magicshine voor tegenliggers. Meer hierover is te lezen op de pagina over irritaties door lampen.

Voor e-post ga naar de email pagina