[ Terug naar de hoofdpagina » Boycott | Engels: This page in English: Boycott ] |
Ik doe geen zaken met mensen die me niet serieus nemen, of meermaals geen kennis van zaken e.d. tonen. Het gaat er niet om dat mensen fouten maken, maar om hun instelling (en incompetentie is daar een onderdeel van, want dat houdt in dat er geen zelfkritiek plaatsvindt). Dus wie onderdelen van de betreffende fabrikant of groothandel wil, dan niet via mij.
Shimano Europe (=Shimano Benelux) (groothandel voor allerlei merken, niet alleen Shimano): Nooit een normaal antwoord van gekregen, gaven me niet de informatie die ik wilde. Dit heb ik besproken met anderen en het schijnt dat dit normaal is bij Shimano. Een ander zei: "Shimano is altijd vaag" (in hun antwoorden, bedoelde hij). Dit valt toch niet serieus te nemen?! Verder is er nog het probleem dat onderdelen bij een groothandel meer kosten dan als ik die bij een verzendhandel (voor particulieren!) koop in Duitsland. Ik doe daarom geen zaken met Shimano en gebruik geen Shimano componenten in de fietsen.
Aangezien de onderdelen gewoon in Duitsland te bestellen zijn (voor een lagere prijs dan hier bij een groothandel), en die komen als het goed is niet via Shimano Benelux, misschien op die manier maar momenteel gebruik ik geen Shimano spullen.
Agu (distributeur voor allerlei merken): Namen me toen ik startte niet serieus en wilden geen SRAM naven en Brooks zadels leveren: Ik moest van deze idioten eerst maar een aantal zadels bij een fietsenwinkel kopen dan zouden ze later nog eens kijken of ze wilden leveren (N.B. om hoeveelheden gaat het niet, want ik wilde meerdere zadels, meer dan wat een willekeurige fietsenwinkel in jaren bestelt, en zo'n fietsenwinkel krijgt zonder problemen een enkel zadel geleverd) Ik ben niet van plan ooit zaken met Agu te doen en SRAM naven lever ik dan ook niet in de fietsen. Brooks wel, want daar heb ik Agu niet voor nodig...
Kruitbosch (distributeur voor allerlei merken): In 2008 een telefoon gesprek gehad en er zou nog iemand contact opnemen. Nooit meer wat van gehoord. In 2010 nam Brooks Kruitbosch als 2e distributeur voor NL, dus dacht ik, vooruit, ik probeer het nog eens (om op korte termijn Brooks spullen te kunnen leveren als ik geen voorraad meer heb, retail Brooks producten, en andere merken die zij leveren). Telefoon gesprek gehad waarin die persoon (vertegenwoordiger, whatever) zei 'wij zijn wel wat groter dan Avada (*), niets ten nadele van Avada natuurlijk'. Eh ja, het zal best wel dat ze groter zijn dan Avada, maar dat interesseert me geen bal en ze zijn bij benadering niet zo professioneel. Want we hadden een afspraak voor maandag 31 mei, maar er kwam niemand opdagen. Er is niet (af)gebeld noch heb ik een email van ze ontvangen hierover. Tja, zo gaat dat bij die lui. Ik heb ze een 3e kans gegeven als experiment en heb een email gestuurd waarin ik ze berispte op hun gedrag. Van tevoren dacht ik dat het zinloos zou zijn (om ze die kans te geven), maar misschien wel een leuk experiment (om te kijken hoe ze reageren). Experiment uitgevoerd en een kans geven was inderdaad zinloos. Ze gaven nu wel de mogelijkheid te bestellen maar verdraaiden de feiten, en stelden deels illegale eisen... Hier doe ik nooit of te nimmer zaken mee. Ik heb na lange tijd eindelijk de feiten over Kruitbosch aan Brooks verteld, hier is deel van een email aan M.Disselhorst (voor Selle Royal/Brooks in NL):
Ik heb het dus met Kruitbosch geprobeerd, om ook gewoon de retail spullen bij hun in te kopen en rechtstreeks te verkopen en dat is ook leuk om ten toon te stellen in een doos natuurlijk. Hier is een deel van hun email:
Thobias Mijnheer schreef:> Geachte heer Scholten, > > Nog even ter aanvulling van eerder gestuurde mail: > * Met uw gegevens bedoelde ik: NAW gegevens, inschrijving Kvk, BTW nummer > * Brooks mag onder géén beding op internet tegen anders dan de vastgesteld adviesverkoopprijs worden verkocht >Zij weten ongetwijfeld dat het illegaal is dit te eisen...
Dan schreef diegene nog:> Onze vertegenwoordiger Auke Koster is bij u aan de deur geweest, maar > was even vergeten een afspraak met u te maken.Dat was zoals al gezegd in de email die ik klaar had staan voor Alessandra Biolo, onzin, er is niemand langsgeweest (ik was er de hele dag). Ik was door iemand opgebeld (vanuit een auto, kreeg ik de indruk), we hadden toen een afspraak gemaakt voor de volgende week, en wel voor 31 mei om 9.30, maar er is toen niemand gekomen. Of diegene heeft niet aangebeld om wat voor reden dan ook .
Dan beindig ik met mijn visie:
- 1. De prijzen van Brooks zijn wat betreft de adviesprijzen tegenwoordig te hoog. Het is te zeer een luxe product wat het in ieder geval betreffende de zadels niet hoort te zijn. Zoals je kan lezen op mijn test pagina, weet ik heel veel van leren zadels af, ik bespreek bijna alle leren zadels en met mijn enthousiasme, informatie en aanprijzingen help ik ook Brooks (ja, er komt aardig wat positief commentaar op, zoals ook op mijn andere pagina's met tests zoals de verlichting overigens. Ik doe dat niet omdat ik luxe dingen wil aanprijzen, maar ik doe dat omdat ik van *goede* spullen wil tonen hoe goed ze zijn, waar je op moet letten etc.
- 2. Ik heb het geprobeerd met Agu in 2008, en die wilden niet leveren. Hun manier van reageren was zodanig dat ik geen zaken met ze zal doen.
- 3. Ik heb het geprobeerd met Kruitbosch. 3x zelfs. Hun illegale eis om niet onder de adviesprijs te verkopen, en hun leugen over dat ze wel zijn langsgekomen, zorgt ervoor dat ik ook met hen geen zaken doe.
Merk verder op: Als Kruitbosch zo incompetent is dat ze niet weten dat het niet is toegestaan een minimale of vaste verkoopprijs te eisen, dan wil ik om die reden (incompetentie) geen zaken met ze doen. Ik denk dat ze best weten dat dat niet mag maar het gewoon proberen. Wat het ook precies is maakt dus niet uit, ik doe geen zaken met ze. Misschien willen ze een 'exclusief/duur' imago voor Brooks o.i.d. terwijl ik daar juist niet in geïnteresseerd ben. Ik ben alleen in Brooks spullen, en i.h.b. de Brooks zadels geïnteresseerd omdat mij die goed bevallen, niet alleen nu, maar dat was al zo sinds de jaren 80.
(*) Avada = groothandel in Alphen a.d. Rijn.
Supernova (LED lampen, Duitsland): Vertelden me herhaaldelijk dat de lampen (E3 met asymmetrische bundel) 'volgende week' zouden komen (eind 2008 - voorjaar 2009), maar na 8 maanden was er nog steeds niets gebeurd. Ik was al niet meer geïnteresseerd, en de verbeterede leverbaarheid van de Edelux maakte de supernova lampen niet aantrekkelijk vanwege de minder goede lichtbundel van Supernova. Ik besloot geen zaken meer met ze te doen, en dit was onafhankelijk van het feit dat de Edelux beter leverbaar was. De Busch & Müller IQ Cyo was ook al lang (goed) leverbaar, die wel een beetje lelijk is maar net als de Edelux een veel betere lichtbundel heeft.
Niet gerelateerd aan fietsonderdelen maar het vermelden waard: Rabobank: Het toonbeeld van incompetentie, wilden dat ik cijfers fabriceerde (oftewel: verzon) over te verkopen aantallen fietsen, terwijl er nog niets nuttigs van te zeggen was, en dat gaf diegene met wie ik sprak zelf toe! (dit soort gedrag met gefabriceerde cijfers heeft de huidige financiale 'crisis' veroorzaakt). Er was verder niets voorbereid noch hebben ze mijn website bekeken, er werd geen enkele interesse noch inzicht getoond, diegene met wie ik sprak (Sjaak den Haan, van de Rabobank in Roelofarendsveen) kende niet eens de hypotheek bank Bouwfonds noch de nieuwe naam Florius (echt schandalig amateuristisch!), en zo ik kan nog wel even doorgaan.
Ik heb een lijst van wat ik heb meegemaakt van midden 2008 tot eind 2008 geplaatst op http://forum.fiets.nl (ca. 20 december, toen ik een onderwerp begon over het amateurisme dat ik tegenkwam in de fietsindustrie; De reacties op dat forum waren overigens zodanig van aard dat ik er niet in geïnteresseerd ben ooit nog mijn tijd daar te verdoen). De mentaliteit in de fietsenhandel (onderdelen/groothandel) is bar slecht en een probleem is dat er vaak geen concurrentie is. Als particulier kun je er voor kiezen geen zaken te doen met een bepaalde fietsenzaak want er zijn genoeg andere fietsenwinkels die hetzelfde leveren, maar als fietsenzaak of kleine fietsen fabrikant, heb je vaak niet de keuze voor een andere groothandel! De enige keuze is dan geen zaken te doen met die mensen, maar dan kun je dus ook niet de betreffende componenten leveren via de winkel of op de fietsen. Dat is dus de keuze die ik heb gemaakt. Er is NL vaak maar 1 exclusieve groothandel voor onderdelen van een bepaald merk. Dat betekent dat die groothandel geen service hoeft te leveren want er is toch geen andere keuze! Een slechte zaak en de houding van allerlei groothandels die ik hier, en al eerder op het forum van het blad 'Fiets' genoemd heb, laat dit precies zien.
Last modified: Tue Dec 25 08:23:32 CET 2012