Fietsonderdelen: verlichting

Zoals voor andere losse fietsonderdelen geldt: we verkopen i.h.a. alleen wat we zelf goed vinden en wat we getest hebben. Dus geen halogeen koplampen om maar wat te noemen, omdat die nutteloos zijn op onverlichtte of slecht verlichtte wegen.


Hulp bij kiezen van fietsverlichting

Klik op de naam van een lamp of dynamo om te gaan naar een pagina met mijn ervaringen ermee, en vandaar is nog veel meer informatie te vinden.

Voorraad indicatie

Tussen haakjes achter de prijs van een product staat een van de volgende voorraad informatie: 'Op voorraad' (levering vind dan de volgende dag plaats), een verwachtte datum van nieuwe voorraad, 'op bestelling' voor sommige zaken die de groothandel niet heeft, of 'op voorraad bij groothandel' of '2 dagen dat allebei betekent day het binnen 2 dagen na een bestelling bij mij is en dan opgehaald of verzonden kan worden.

Verzendkosten

EUR 6,75 binnen NL, EUR 14,30 binnen EU.


Als u wil bestellen, vul dan het volgende in, selecteer de gewenste producten (bij meer dan 1 van bepaald product, noem dit in the notitie ruimte onderaan de pagina) en druk op de bestel knop (ook onderaan de pagina):

N.B. xs4all's mail-a-form wil referer headers anders werkt het niet. Dus proxies uitschakelen... Bij problemen kan u gewoon eem email sturen met wat u wil.

Uw naam:
e-mail adres:
Adres, land:
Telefoonnummer (niet verplicht):
Betaalmethode:
Bankoverschrijving (IBAN/BIC)
Paypal (indien uw paypal emailadres verschilt van uw bovenstaande emailadres, vul dat dan hier in: )
Voor EURO landen zie ik liever een bankoverschrijving, want paypal is duur...

Combinatie aanbod: PD-7 zwarte naafdynamo + Luxos U koplamp: €260,-
Combinatie aanbod: PD-7 zilveren naafdynamo + Luxos U koplamp: €260,-


1 Koplampen

1.1 Koplampen voor dynamo

1.2 Koplampen gevoed door een accu


2 Achterlampen

2.1 Achterlampen voor dynamo

Achterlampen moet goed zichtbaar zijn zonder irritant te zijn (en ze moeten zeker niet verblinden!). Van de LED achterlampen die ik getest heb zijn er maar 3 die aan deze criteria voldoen, en een remlicht variant:

2.2 Achterlampen voor/met batterijen of accu's


3 Dynamo's en naafdynamo's

3.2 SP naafdynamo's

SP naafdynamo's zien er niet alleen mooi uit: Die van serie 8 zijn de meest efficiente en lichtste naafdynamo's die momenteel verkrijgbaar zijn en de schakelbare naafdynamo's zijn het beste qua trillingen. Ze worden zonder snelspanner geleverd.

3.1 Sunup achterwieldynamo


4 Wielen met naafdynamo's

U kan ook met een naafdynamo naar uw lokale fietsenmaker gaan, die kan de naaf inspaken en kosten zijn ca. €25,- voor arbeid, Sapim RVS spaken €20,- (zwart €25), velg is afhankelijk van type ca. €20,- a €30,-

Ik kan leveren:

Losse onderdelen om een wiel te maken:

Gebouwde wielen:

Te leveren binnen enkele dagen.

Ik kan wielen met alle andere SP dynamo's leveren, maar dat duurt langer...

Opmerking over inspaken na een vraag met commentaar hierover

1. Sommige velgen hebben de spaakgaten iets buiten het centrum. Bij de LX17 bv. ca. 0,30mm (maar is ook niet helemaal consequent...). Nu kun je de spaken via het oog aan de overzijde (verste weg) naar de flens laten gaan, maar ook de spaken via het spaakgat dat zo dichtbij mogelijk staat naar flens laten gaan. Aangezien bij langer gebruikte wielen die ik niet zelf had gebouwd die bv. een tik hadden gehad, of waarbij een spaak was gebroken (een nieuwe terugzetten, ja, maar dan moet je alle andere spaken wel bijstellen) het vaak zo was dat het wiel moeilijk weer helemaal recht te krijgen (niet genoeg stelmogelijkheid vond ik, vaak beschadigde nippels vanwege heel hoge spaakspanning op bepaalde plaatsen, of de spaakspanning werd bij andere spaken te laag), vind ik de eerste oplossing voor de toekomst (en zelf-afstel mogelijkheden) beter. He is niet een groot effect natuurlijk want 0,60mm verschil is niet zo veel, maar het kan iets helpen...
Merk op dat: (a) de spaakogen in deze velg geen duidelijke voorkeursrichting hebben, anders zou het een andere zaak zijn, (b) het effect van deze inspaaksmethode effectief gelijk is aan inspaken van een naaf waarvan de flenzen iets verder uitelkaar staan.
Dit had ik dus allemaal lang geleden bekeken en erover nagedacht en toen kreeg ik er recent commentaar op, alsof het fout is. Daar word je niet vrolijk van...

2. Dan nog over waar je het ventielgat plaatst: Dit wordt i.h.a. gedaan met kruis over 3 z.d.d. het ventiel met spaken bijna verticaal gaan, maar dit is voor toegankelijkheid van een pomp niet van belang (bij kleine wielen is het wat anders), zelfs niet bv. bij gebruik van een rennkompressor met opsteekkop. Optisch gezien vind ik het ventiel juist meer opvallen in het 1e geval. Ik heb voor mijn wielen de afgelopen jaren dan ook het ventielgat gezet waar de spaken kruisen.

Ik zal er nog wat plaatjes van maken. En wie een 'standaard' wiel wil, dat kan :) Vermeld uw voorkeur... Voor gebruik (fietsen dus, niet het afstellen na een probleem zoals boven genoemd) maakt het verder allemaal niets uit.


5 Kabels, tweeaderig

Kabels om de koplamp met de achterlamp te verbinden:


Bestellen


Bestellen

Andere wensen of opmerkingen?:

Heeft u uw email adres ingevuld? Anders kan de bestelling of vraag niet afgehandeld worden...

Om te bestellen kan u ook een email sturen wat u wil en ik stuur betaal gegevens: Email. U kan ook langskomen. Demonstratie van fietsverlichting kan evt. 's avonds. Testen van de zadels en pompen die ik heb getest kan ook. Voor meer informatie zie: Bestellen, verzending etc.

Email, telefoon