Email, CGS/CROS 2003

L.S.

Sinds 1997 is de overlast in Leimuiden door vliegtuigen startende van de Kaagbaan die vliegen over de aalsmeerder plassen (24 ANDIK, 24 ARNEM, 24LOPIK, 24 LEKKO) enorm toegenomen. In 1997-1998 was dit 200-250 vliegtuigen per dag, beginnend om 5.00 's nachts. De jaren daarna werd het wat beter maar dit jaar is het vanaf ca. maart weer raak en ik ben het zat. Mij is door de jaren door de CGS en recent CROS van alles wijsgemaakt. Dat gaat van:
- dat kan niet, 200 per dag, u beeldt het zich in
tot:

- er wordt niet de optimale route gevlogen omdat 2 vliegtuigen niet achter elkaar vliegen vanwege turbulentie e.d.. Onzin zoals ik door simpele visuele observatie kon aantonen; de LVNL bevestigde dit ook. De LVNL vertelde mij verder dat vliegtuigen niet van de optimale route afwijken tenzij ze niet anders kunnen. Dit is ook onzin want:

- voor 1997 werd ik NOOIT wakker door vliegtuigen (toen waren er ook geen tolerantie gebieden dus moesten de vliegers wel tamelijk nauwkeurig de optimale route volgen.

- Observaties tonen aan dat grote/kleine/2 motorige/4 motorige vliegtuigen bij veel/weinig wind in verschillende windrichtingen bijna altijd op ca. 1km afstand (24 LEKKO komt soms over, en heeft dan maar liefst 2 km afwijking) van de optimale route zo ongeveer over/langs mijn huis vliegen. Niet alleen buigen de vliegtuigen te laat af, ze gaan vaak ook gewoon een stuk rechtdoor na een stuk te hebben afgebogen, om dan een 2e bocht te maken i.p.v. een enkele bocht; hiermee komen ze recht over Leimuiden). De gestelde redenenen voor het bestaan van die gigantisch brede tolerantie gebieden zijn dus volgens mij onzin.Observaties tonen aan dat het NIET ligt aan de weersomstandigheden, en zwaar beladen vliegtuigen kan evenmin een argument zijn: ik heb deze zomer dagen met continu vliegtuigen boven mijn hoofd gehad, 200-250 vliegtuigen, en zouden die allemaal zo zwaar beladen zijn dat ze bocht niet goed konden nemen? Nee dus). Deze tolerantie gebieden worden misbruikt door LVNL en/of schiphol en/of vliegtuigmaatschappijen om voor hun zo gunstig mogelijk te vliegen (om het aantal klachten omlaag te helpen danwel branstof te besparen, weet ik het). De observaties staan andere interpretaties niet toe.

Eventuele spreidings argumenten accepteer ik niet. De optimale routes zijn optimaal voor een reden, ze veroorzaken dan de minste overlast. Argumenten dat de vliegtuigen in de tolerantie gebieden, willekeurig waar, mogen vliegen, zijn niet geldig als dit systematisch afwijkt van de optimale routes, net zomin als ik continu op de linker baan van de snelweg mag rijden. Die is slechts bedoeld om in te halen, niet om er continu te rijden. Verder is zo'n spreidings argument onnacceptabel voor mensen die er al lang wonen zoals ik. Waarom moet ik opeens die herrie accepteren en om 5 uur (of 1 uur, 2 uur, 3 uur) 's nachts wakker gemaakt worden? Ik ben hier niet recent komen wonen en ik word dus op kosten danwel moeite gejaagd om hier vanaf te komen (isolatie als ze dat doen, huis verkopen oid)..

Heel interessant dat Leimuiden nu vermeld staat onder de plaatsen waar woningen voor geluidsisolatie in aanmerking (kunnen) komen. Dat was eerst niet zo en ik ben door CGS/CROSS of anderen ook nooit geinformeerd! Maar dan nog, in de tuin zitten kan niet, ramen open laten staan ook niet en het ergste is dat het totaal onnodig is! (vgl. situatie voor 1997).

Nog iets anders: Pas recent ben ik erachter gekomen dat de tolerantie gebieden eind 1996 zijn ingesteld en dat daardoor de overlast enorm is gestegen. CGS (tenminste de mensen aan de klachten lijn) wist dit niet en ervaringen door de jaren lieten zien dat CGS toen, en CROS zeer amateuristisch bezig is (met dito een website die bijna geen enkele feitelijke informatie over hoeveelheid vliegtuigen/klachten/etc geeft).

Naar mijn mening is de enige goede actie door Schiphol/Minsterie V&W opkopen van huizen langs/onder optimale routes en de vliegtuigen strict volgens die optimale routes laten vliegen.

Ik verwacht van u dat u hier wat aan gaat doen!

W.Scholten