[ referentienummer: 24172 ] > Hieronder volgt een reactie op uw e-mail van 22-10-2003. > > Uw bericht heb ik in goede orde ontvangen. U geeft daarin uw visie op de > overlast van vliegtuigen in uw directe omgeving. Nee, ik geef geen visie. Ik geef feiten: waarnemingen, en conclusies daarop gebaseerd, rekening houdend met besluiten die genomen zijn zoals instelling van de tolerantie gebieden door Minister Jorritsma eind 1996. Zie de brief die minsterie van verkeer en waterstaat aan omwonenden van Schiphol verzond, 8 oktober 1996. Die zegt duidelijk dat de instelling daarvan tot doel heeft overlast voor omwonenden te beperken (dat dit juist niet gebeurt was overigens te verwachten, en dit alles was zeer kortzichtig van deze minster). Het enige wat als 'visie' beschouwd kan worden, is dat naar mijn mening opkopen van huizen en laten volgen van veel exactere routes door vliegtuigen de enige oplossing is voor de geluidsoverlast (behalve Schiphol te sluiten en/of te verplaatsen). Dat ik spreidings argumenten niet accepteer is ook geen visie. Dit vind nog niet plaats om de reden andere gebieden te ontlasten, hier is slechts *sprake* van in bv. het rapport over het kleinere aantal geluids meet/reken punten. Iemand opeens opzadelen met overlast is onnacceptabel, ik noem het alvast maar als iemand dat als 'excuus' aanvoert. Zo kwam ik in 1997-1998 en dit jaar in een onleefbare situatie met regelmatig 200-250 vliegtuigen per dag die dicht langs dan wel over mijn huis vlogen, vanaf 5.00 's ochtends tot 23.00 's avonds. Waar zijn die 'strenge milieu normen'? Dit word niet geholpen door de omzetting van geluidsnormen, die op onjuiste, voor Schiphol voordelige wijze plaatsvindt (raadpleeg maar eens medewerkers van de CROS hiervoor). Blijkbaar vind v&w dat ik geen overlast kan hebben, want volgens www.progis.nl kom ik niet eens in aanmerking voor geluidswerende maatregelen in mijn woning, terwijl een paar honderd meter verderop dit wel kan. Stopt het geluid soms bij een grens voor mijn huis? Ik dacht het niet. Is het geluid zoveel minder een paar honderd meter? Nee (doe maar een berekening, rekening houdend met het feit dat het gehoor logaritmisch werkt, scheelt dit zeer weinig) Wat ik dus wil is dat het ministerie v&w hier wat op het gebied van regelgeving en handhaving wat aan doet, omdat wat er plaatsvind, misbruik van de huidige regels is (d.w.z. tegen de bedoeling van de oorspronkelijke instelling van die regels). De mogelijkheid die u aangeeft mijn klacht bij de 'Inspectie Verkeer en Waterstaat, Divisie Luchtvaart' neer te leggen lijkt me niet de juiste, aan gezien strikt genomen i.h.a. aan de wet wordt voldaan. Het probleem is dat er misbruik van veel te soeple regels gemaakt wordt, dat juist mogelijk gemaakt werd door de instelling van tolerantie gebieden. Mocht dit toch zo zijn, waar kan ik mijn klacht precies neerleggen? Dat werd me nl. niet duidelijk uit de webpagina's (die het alleen over milieu/veiligheid hebben, niet geluid). Hoogachtend, W.Scholten Leimuiden