De Volkskrant, 06-01-2005, door Harry van
Gelder
Achtergrond | Schiphol-topman kwam terug van
bijna weggeweest en toen liep het mis met Van Lier Lens
Cerfontaine houdt niet van tegenspraak
Tussentitel: Cerfontaine is geen ondernemer,
Van Lier Lels wel
De top van Schiphol kon al een jaar lang niet meer samen door één deur.
Cerfontaine won de machtsstrijd. Van Lier Lels moest weg. 'Een donderslag bij
heldere hemel.'
Vlak voor kerst, 23 december, moet Marike van Lier Lels, operationeel directeur
van Schiphol, zich plotseling melden bij Jan Kalff, voorzitter van de raad van
commissarissen van Schiphol.
Daar krijgt ze te horen dat ze niet goed functioneert. 'De mededeling kwam voor
haar als een donderslag bij heldere hemel', vertelt Leo Berndsen,
ex-Nedlloyd-topman en een vriend van Van Lier Lels. Nooit eerder is ze vermaand
of gewezen op falen.
Bijna een week eerder, 17 december, komt de raad van commissarissen bijeen. Een
van de onderwerpen is de tweespalt in de raad van bestuur. Op Schiphol is het
geen geheim dat het driemanschap aan de top - Cerfontaine, financieel directeur
Verboom en Van Lier Lels - nauwelijks met elkaar door één deur kan.
Vooral na het gestuntel van Cerfontaine bij de bijna-benoeming tot voorzitter
van VNO-NCW trekt het zuur in de verhoudingen. Cerfontaine was bijna rond met de
werkgeversorganistatie, maar stelde op de valreep nog een pensioeneis van ruim
355 duizend euro. VNO-NCW blies de onderhandelingen meteen af en Cerfontaine
keerde terug naar Schiphol.
De topman had zich in de jaren daarvoor vooral beziggehouden met de aanstaande
privatisering van de luchthaven. Hij was het gezicht van Schiphol en had zijn
bezigheden voornamelijk buiten de luchthaven. Het financiële gedeelte liet hij
over aan Pieter Verboom, de dagelijkse gang van zaken aan Marike van Lier Lels.
Als Cerfontaine terugkeert, eist hij tot verdriet van onder meer Van Lier Lels
in toenemende mate de dagelijkse leiding op. Over nog veel meer zaken zijn de
twee het niet eens. Binnen Schiphol wordt het als een ernstig gemis gezien dat
Cerfontaine geen ondernemer is. Van Lier Lels is dat wel.
Zij ziet, anders dan Cerfontaine, minder noodzaak in de privatisering van de
luchthaven. Ook is zij het niet eens met het buitenlandse beleid en de
investeringen in Amsterdam. Van Lier Lels laat zich vaker horen en dat is tegen
de zin van Cerfontaine, die zich graag omringt met medestanders.
Cerfontaine, vertellen medewerkers, houdt niet van tegenspraak . Hij besluit een
week voor kerst de commissarissen in te lichten, waardoor het lang sluimerende
conflict naar buiten komt. 'Van Lier Lels en Cerfontaine zijn uit elkaar
gegroeid. Dat kan gebeuren en dan moet er één weg. Ik heb nooit meegemaakt dat
dan de baas opstapt', zegt Berndsen.
De ex-Nedlloyd-topman windt zich enorm op over de manier waarop met modder wordt
gegooid naar Van Lier Lels. Ze zou onbetrouwbaar en onbekwaam zijn. De problemen
die Schiphol heeft met de afhandeling van de bagage worden alleen haar
aangerekend, terwijl Cerfontaine eindverantwoordelijk is. 'Schiphol heeft niet
gezegd waarom. Het zijn beide prima mensen, maar ze moeten uit elkaar?' vraagt
Berndsen zich af. Hij gelooft niet dat de bagage-afhandeling de oorzaak is
geweest van het vertrek, hetgeen bronnen binnen Schiphol willen doen geloven.
Dezelfde bronnen zeggen ook dat de KLM via een brief heeft aangedrongen op het
ontslag van Van Lier Lels. De KLM ontkent dit. De luchtvaartmaatschappij zegt de
bagage-afhandeling weliswaar onder de maat te vinden, maar heeft nooit
aangedrongen op het vertrek van Van Lier Lels, zegt een KLM-woordvoerder.
'Wij zitten niet aan het roer bij Schiphol. De luchthaven moet zelf beslissen
wie waarvoor verantwoordelijk is.'
KLM zegt verder de afgelopen drie jaar vele brieven te hebben geschreven over de
bagageafdeling en kan zich niet voorstellen dat die ene brief de druppel was die
de emmer deed overlopen. Opmerkelijk is verder dat de luchthaven-top altijd vol
lof sprak over de, volgens Elite Reseach, op vier na machtigste zakenvrouw van
Nederland.
De Amerikaan Alain Maca (54), manager van de Schiphol-terminal in New York, is
tot tijdelijk opvolger benoemd. Hij werd zondagavond gebeld. Er gaan geruchten
dat Maca als mede-baas van geheel Schiphol niet meer zal terugkeren naar het
bijkantoor in New York.
IRP: Cerfontaine is een duidelijk voorbeeld van een niet goed
functionerende manager. Het niet dulden van tegenspraak is een van de beste
aanwijzingen voor het niet deugen in een manageriele functies, en wel meer zo
naarmate de functie hoger is (in feite is het een vorm van de bekende uitspraak:
wie niet voor mij is, is tegen mij). Een ander aspect dat naar voren komt is dat
Cerfontaine meer aandacht heeft voor de vorm dan de inhoud, ook een goede
aanwijzer voor slecht functioneren; de tussentitel spreekt wat dit betreft
boekdelen. Een derde belangrijk teken zijn de signalen
van de werkvloer, en ook hierin scoort Cerfontaine slechter dan de andere
partijen in het conflict. (noot: dit is het derde artikel over de zaak, en de
schrijver is nu duidelijk goed ingelicht van allerlei kanten)
Het is een bekend gegeven dat toezichthouders kiezen in geval van conflict voor
de hoogstgeplaatste, zoals ook in dit geval geconstateerd. De voor de hand
liggende reden daarvan is dat degenen die de beslissing moeten nemen ook op die
manier aan hun functie zijn gekomen: niet door competentie, maar door "gekozen
worden", bijvoorbeeld via allerlei vormen van netwerk processen, wat minder
flatteus aan te duiden als vriendjespolitiek.
Ooit was vriendjespolitiek vrijwel de enige manier om aan een hoge functie te
komen, zeker in het bedrijfsleven. Degenen die nu in de toezichthoudende
posities zitten zijn vaak nog afkomstig uit dit circuit. Omdat ze bij
conflictsituaties meestal kiezen voor de hoogstgeplaatste, voor de vlot
pratende, of voor het netwerkfiguur, zijn ze mede de
oorzaak voor het bestaan van zoveel slecht functionerende managers. Het
geval Cerfontaine is een duidelijk voorbeeld.
Terug naar Managen en vakkennis
, Hiërarchie
economie
, of naar site home
.
|